Forsommerkapproingen

Strålende sommervær og fine roforhold på Forsommerkapproingen!

Mange rødkledte kjempet seg over banen med god hjelp fra Sverke Lorgen, Matti, Roger, Hedda og lagleder Jarle Breivik. Rosjefen Erik Juel var også på plass søndag, med en stor dose supportere.

Per Bønsnæs har allerede rapportert 13 seiere og vimplene er heist i Huk Avenue 2.

Mange juniorer har vokst seg inn i jr b, konkurransen er enda hardere nå som mange av motstandserne er et år eldre. Trygve Løken er derimot i sitt andre år i jrB. Han hadde en stor ledelse frem til 150m igjen. Her så det ut til at han hektet årebladet voldsomt inn i en bøye,  slik at han mistet ledelsen til Horten Rk. Det ble sølv til Løken!

En halvtime senere fikk Markus (masse navn) Holmemo kink i ryggen rett før start i toer. Da ble det bare det andre NSR-laget med Michael Nicholas og Patrick Sture, og Moss Rk som skjøv seg ut av startblokkene. Det ble en klar seier!

Sara Sverdrup-Thygeson rodde første løp i jrA i singel. Det ble et tøft løp, men Sara bet tennene sammen. Det ble en tøff tur over vannet for Anna Sture også mot jentene fra elitelaget og flere svensker, men den evig lange duellen med Marianne Madsen holdt nervene i spenn. Både Oscar Helvig og Petter Tufte var i finalen i HS singel. Borch tok seiern, med Helseth like bak og Erik Solbakken på tredje. Backeus fra Sverige kom inn mellom dem og Oscar, før Petter krysset linjen.

Sam Lorgen og Fredrik Reite fra Aalesunds Rk tok en knusende seier i toer i jr A, foran både norske og svenske lag. Oscar Wohlfart og Petter Arnøy var også i a finalen i toer.

Det var fullt heat i HjrB 4x lørdag. Distansen var 1000m og det ble få sekunders margin mellom båtene, men NSR var først i mål ca en båtlengde foran Sarpsborg Rk på andre og deretter svenskene på tredje. Gull og glitter til gutta!

Ella Hegge og Lisa Byberg overrasket seg selv med en plass i A finalen i jrb 2x, for første gang. Stå på jenter, så skal dere snart prege dette feltet enda mer! Herman August Winther og Aleksander Ekholt Aalrud holdt det gående i deres dobbel i jrC, de fosset inn til sølv!

Så til et av dagens mest spennende løp, nemlig Hjr 4-. Sam Lorgen stroker NRs firer som prøver å kvalifisere seg til jrEM. Resten av feltet var klubblag – der ett var knallrødt! Lorgen og laget tok raskt ledelsen. De økte marginen til resten av feltet. De andre lagene ble liggende å knive til the bitter end. NR-fireren tok seieren 14 sek foran neste, som gledelig var NSR med Petter Arnøy, Nicolai Fongaard, Oscar Johan Høeg Wohlfahrt og Hugo Haavind! Kungälv Rk og Bergen Rk krysset streken like etter omtrent samtidig.

Flere båter stilte til start i samme klasse dagen etter. I motvinden ble marginen mellom Lorgen med laget, og NSR litt kortere, men det var fortsatt tydelig med åpent vann mellom båtene. De fem firerne etter  krysset alle mål innen 2,5sek – det er show!

Truls Oskar Hansen og Herman Winther kjempet hardt i motvinden over de 500m i singel i hjrC. Det samme gjorde våre to toere i HS, mot Ormsund Rk. Patrick Sture og Theodor Wiik tok seieren her! De var ikke de eneste som gjentok suksessen fra dagen før – Kristian Lorentzen, Trygve Bye Løken, Edvard Wohlfahrt og Alexander Blom Tindlund ble også smykket med gull av Alf Hansen i målområdet, igjen.

Ella Hegge og Lisa Byberg satt i en av fem dobler i DjrB, mens Maria Rudi og Nora Skou var i en annen. Det var første gang jentene konkurrerte over 1500m, som er distansen i jrB på søndager. Det ble en flott debut, der Ella og Lisa ble premiert med bronse! Maria og Nora kom inn like etter. Bronse ble det også på Herman August Winther og Aleksander Ekholt Aalrud i dobbel i jrC.

Det ble faktisk tre bronse på rappen, etter en intens spurt mellom Sam og Fredrik Reite, og Bærum Rk. Bærum var for sterke. Det skilte til slutt 0,8 sekunder mellom dem. Sølvet gikk til de grønne og bronsen til de røde.

I senior dame dobbel ble det satt sammen kombinasjoner etter resultatene i singel fra dagen før, i forbindelse med uttak til en lagbåt i regi av Norges Roforbund. Sara Juel og Amanda Helseth fra Aalesunds Rk vant B finalen. Anna Sture og Thea Helseth vant A finalen, men kun få sekunder skilte dem fra lettvektsdobbelen på andreplassen – imponerende!

Siste løp for juniorgarden var hjrb 2x. Kristian Lorentzen og Trygve Løken spente årene i starten og gled fort opp i fart. Det samme gjorde Porsgrunn Rk, og de fikk noen sekunder på feltet. NSR-guttene ble presset av Ormsund Rk, men de ga ikke etter. Det ble sølv til duoen!

Så var det seniorenes tur til å leke; først seier i firer, deretter i åtter! Treningen til Henley er jevn og baugen vendes straks mot Ratzeburg Regatta for litt internasjonal konkurranse.

Måtte alle regattaer ha så fine forhold – for både fans, båtholdere og roernes del!

Resultatene er på samme fil som trekningen, men annet ark her.

Endelig regatta på Årungen! Det føltes rart at det for to uker siden var uaktuelt med regatta på grunn av is, etter mange sommerdager på vannet ved Ås.

Ormsund arrangerer helgens regatta og har ordnet rundt omkring hele uken. Det blir dessverre ikke streaming, da streaming-utstyret dekker Studentmesterskapet i Bergen. Men kvalitetsroing, kaffe og kake blir det nok!

Startlisten er ute – NSR preger de fleste klassene, med unntak av lettvektsklassene faktisk. Mange gode svensker tar turen. Det er meldt motvind lørdag og medvind søndag.

Vi gleder oss!

Trekningsliste