Ny gullstandard i SM

Studentmesterskapet var 12. mai på Nordåsvannet, med noen innslag fra NSR og Bygdøy. Les Philips nervepirrende drama her:

Da var det duket for nok et studentmesterskap på Nordåsvannet i Bergen med noen kjente fjes fra NSR. Nytt av året var Oslostudentenes Idrettsklubb,, OSI-roing sitt bidrag med ingen andre enn vår egen medisinstudent Hallvard Bjørkelund i spissen. Erik Sebastian Ranberg (CR) satt på sin faste 7. plass i NHH-båten. Utover dette hadde Bergen Studentesidrettslag (BSI-roing) sisteårsstudenten og underskrivende Philip van Heesch ombord. Det siste nye av året var at Sven Ole Nicolaysen har blitt voksen og ikke lenger er student. Om dette skulle bli skjebnesvangert for NTNU gjenstår å se.

Datoen er 12. mai og på Fana Roklubb i glansen av Gamlehaugen har flere hundre studenter samlet seg under en blå himmel og en behagelig føn fra vest for å overvære et av studentroingens høydepunkt. Med hele 11 damelag og 13 herrelag er det tydelig at studentroingen i Norge er på vei oppover. Men om noen skulle være i stand til å bryte seiersrekken til NTNU på 11 var det blandede meninger om. Alt lå med andre ord til rette for et nervepirrende studentmesterskap verdt å minnes.

For spennende skulle det bli. Med 2 forsøk på damesiden og 3 forsøk på herresiden viste favorittene seg tydelig frem. NTNU 1, Sjøkrigsskolen 1 og BSI 1 på herresiden tok seg komfortabelt videre hvor NTNU viste seg sterkest med beste tid. På damesiden viste de samme lagene seg, dog noe jevnere. Dog nytt for mange tilskuerlystne var at OSI herrer, i mangel på nok mannskap, rodde over banen med 6 roere (6+). Ikke nok med det, men det var flere båter som måtte se seg slått av en Henley-satsende Hallvard Bjørkelund. Det var uten tvil duket jevne finaler hvor flere ønsket å yppe seg med NTNUs dominans.

For jevnt ble det.  Hos damene var det dog ingenting å gjøre med NTNU som for 12. gang på rad tar med seg damegullet opp til Trøndelag. BSI kom seg på en sterk 2. plass tre sekunder før Sjøkrigsskolen. Men det skal sies at NTNU har grunn til å trene hardere fremover om de vil vedlikeholde seiersrekken.

Så var det herrenes tur. Ved start var stemningen til å ta å føle på. Mens Handelshøyskolen BI hadde interne uenigheter om hvordan de skulle komme i bane, lå favorittene NTNU 1, Sjøkrigsskolen 1 og BSI 1 iskalde og klare til start mens de holdt kontroll på nervene. Til slutt hadde ikke NR-dommerne mer tålmodighet med BI: “QUICK START, ATTENTION, GO!!!”. Så var det i gang. BSI 1 med Philip på 7er-setet skjøt ut og fikk en ledelse. Men hakk i hekk (hel) var Sjøkrigsskolen 1 og NTNU 1 som ikke hadde tenkt til å la dette gå uten kamp. Dette skulle bli en thriller. Det ble rodd og ledelsen BSI 1 hadde kjempet til seg i starten økte ned til Sjøkrigsskolen 1, men NTNU 1 hadde ikke sluppet taket. Godt over 1000 meter av den 1650 meter lange banen våknet trønderne og om de våknet. Båtlengden BSI 1 hadde sikret ble sakte men sikkert mindre. Men så slo hjemmebane-effekten inn. På land sto ikke bare BSI og heiet sine gutter frem, men samtlige Bergensklubber manet frem BSI 1. De var minst like tørste på at NTNU skulle ned fra tronen. Dette gikk ikke guttene i båten glipp av og satte inn det ekstra giret. Plutselig var det BSI 1 som ség ifra og NTNU 1 falt akterut. Så var det klart. BSI 1 slo NTNU 1 med hele 2 sekunder til vill jubel fra land. Sjøkrigsskolen 1 sikret bronsen over NHH. Det ryktes at NTNU-damene ble like glade for seieren til BSI-herrene da disse skal slå følge sammen til Student-EM i Sverige neste år.

Det hele endte med en heidundranes fest på Sjøkrigsskolen i nydelig sommersol. Videre skildring av festlighetene unntas offentligheten.

En mindre partisk skildring finnes på: http://roing.no/news/655/141/Studentmesterskapet-i-roing-2018

Flere bilder fra dagen: https://www.facebook.com/pg/Studentregattaen-i-Bergen-386171604814117/photos/?tab=album&album_id=1641308695967062