Oslofjorden på seks augustdager!

Mens noen har konkurrert i Rio om gull, heder og ære, ble det fra 6. til 12. august 2016 rodd en langtur på Oslofjorden fra Tønsberg, rundt Nøtterøy og videre inn til Oslo. På turen var de største utfordringer ikke konkurrenter, men lange dager, bølger og vind!

Turen er en del av forberedelsene til Oslo Rokrets 100års internasjonale jubileums-tur på Oslo-fjorden i 2017. Årets tur ble gjennomført med fire båter og 18 roere, herav elleve fra NSR. To roere fra ARO stilte med en stilig følgebåt hvor vi kunne ha vår «aprês ramés» bagasje.

I tillegg til roere fra NSR, var det roere fra ARO, Arendals Roklub, Bærum, CR og Nidaros Roklubb som besatte sleidene.

Det ble en tur med mange utfordringer. Første kom allerede da vi lastet på båtene på TUTU hengeren på NSR. Regnet sto ned som fra en dusj (IKKE spare-dusj!) og E18 ved Maritim og flere andre steder i Oslo ble stengt pga av regnet. Det ble en rask beslutning, da vi kom til Bygdøylokket dreide vi ham mot høyre: her er det Oslofjord-tunellen eller Bastøy-ferjen som er løsningen. Bil med henger valgte tunellen, mens «Roberto»-gjengen valgte ferjen. Begge deler gikk bra, og henger ble plassert ved Tønsberg Roklubb, og roerne innlosjert på Thon Hotel Brygga, og Roberto returnerte til Oslo.

Søndag startet bra, vi rodde rundt Nøtterøy, hadde koselig lunsjstopp på Veiland hos Oslo Rokrets’ formann, Torstein Rekkedal, som disket opp med kaffe og nystekte vafler. Dagens økt: 35km

Tønsberg ble dessverre preget av en speedbåtfestival i havnen. Det går absolutt ikke stille for seg.

Den andre utfordring kom da vi mandag morgen våknet til kuling fra sør. En grytidlig telefonsamtale med roeren fra Bestumkilen som har hytte i Larvik med utsikt til havet, gjorde at beslutningen var enkel: her kan det ikke ros. Slagentangen i 12 – 14 m/s er ikke noe for robåter. Hengeren hadde imidlertid blitt kjørt tilbake til Oslo av Dag Finn som skulle til Rio dagen etter. Tog til Oslo for to personer for å hente bil og henger, mens vi andre slappet av, gikk på bytur med regntøy og vrengte hotellparaplyer. Så ble det å laste båter på henger, og ferden gikk videre med bus til Horten. Her ble båtene ikke lastet av i avvente av vær-utvikling. Til informasjon: Karljohans-vern er et nydelig sted, og gjestegården veldig koselig.

Heldigvis våknet vi til mye bedre vær, sol og ikke så mye vind. Hadde en flott tur til Holmestrand hvor vi gjorde lunsjstopp, over Sandebukta og videre til Holmsbu.

På kvelden begynte det igjen å blåse opp, nå fra nord. I løpet av natten utviklet det seg til sterk kuling. Følgebåtens mannskap fikk ikke sove mye, de måtte flytte båten midt på natta. Da viste tredje utfordring seg: stranda ved Holmsbu Bad vender mot nord, så vi hadde ikke sjans for å sette båtene på vannet før vindstyrken hadde gått ned. Kl. 13.30, samtidig som OL-roerne gikk på vannet, fikk vi endelig kommet oss ut og rundt til Tofte og Filtvet. Vi hadde en flott tur i le av Hurumlandet, forbi Filtvet og til Oscarsborg. Ny utfordring: følgebåten fikk motorproblemer i nærheten av Tofte, og måtte taues av redningsselskapet – til Son! Her var vi på Oscarsborg, og bagasjen i Son! Enda en utfordring som ble løst med en taxi, en ytterst hjelpsom kaptein på ferjen til Drøbak, samt et par ferjebilletter.

Strekket Oscarsborg via Sjøstrand til Solodden er kjent farvann, og siste lille bit tilbake til klubben fredag var bare peanuts!

Alt i alt 136 rodde km, mange nye erfaringer for alle og en god gjennomgang av det som (kanskje) blir neste års tur!

Vennlig hilsen Marianne

For Arrangementskomiteen – Oslo Rokrets /Tur- og Trimutvalget i NR