Superlørdag – klubbregatta og høstfest

Da var det på tide å avslutte årets rosesong på tradisjonsrik måte.

Lørdag 15. oktober startet med åtterløp i Kilen. Med en noen ulik tolkning av startprosedyrene fikk den ene båten en litt “tidligere” start som de ikke ga fra seg. Neste var det søskenduellen, Generation Challenge, årets nybegynnere og reintroduksjon av Kallvikløpet (tur-retur Kongen med rare regler).

Med cox’er var det tilsammen 46 seter som gikk over og på tvers (Kallvik) av Frognerkilen, og aldersspennet blant de som deltok var over 60 år. Også i erfaring var spennet stort; fra de som hadde rodd i over 40 år, via tidligere verdensmestre til de som startet sin rokarriære i år, ja endog til Markus (Holmemo) sin søster Agnethe, som hadde sin første rotur 14. oktober, men som likevel gjennomførte søskenduellen med bravur.

Til tross for ganske surt og kaldt vær viste klubbkapproingen også i år den store bredde av roere i NSR. Nytt av året var imidlertid at tilskuerne kunne følge regattaen i vareme og trivelige forhold i vårt nye oppgraderte trerningsrom. Med Øyvind Lavold i dommerbåten sammen med Gunnar Clifford ble hele regattaen live streamet og vist på skjermen i treningsrommet. En stor takk til både Øyvind og Gunnar, som nok hadden den kaldeste oppgaven av alle. Heldigvis fikk de anledning til å ta noen turer på land og kunne nyte varm kaffe, kaker og nystekte vafler som klubbsjefen og hennes utvalg velvillig bidro med. Det nye treningsrommet viste seg også meget egnet som kafe!

Etter fire time var det hele over ca kl 15, og unge og gamle roere forebredte seg til høstfest med premieutdeling.  Hjemmesiden kommer tilbake til dette! (Send bilder til redaksjonen, dere som har noen!)

Hele regattaen ble streamet og kan finnes her

På kvelden samlet folket seg med røde blazere i festsalen for å feire en strålende rosesong for NSR og dagens klubbkapporing. Også klubbens festlokaler har med nye drivere fått en meget vellykket oppgradering, og med iherdig innsatts fra klubbsjef Line Hegge og hennes klubbutvalg, og med bistand fra mange ivrige dugnadshender på torsdag, var det en strålende festsal som ventet de ca. 70 festdeltagerne.

Etter at velkomstdrinken var drukket ble kvelden innledet med premieutdeling for dagens klubbkapproing. Selv både klubbkapproingen og permieutdelingen er ganske uhøytidelig, fant premieringen sted bokstavelig talt mot den aller beste bakgrunn; nemlig med alle NSR sine NM-pokaler i nypusset og nygravert glans, og med Emil Mørchs pokal som det selvsagte mitdpunkt. Deretter gikk forsamlingen til bords og nødt i godt selskap velsmakende retter fra Lanternen  Det hele bare avbrutt av kveldens to høydepunkter, da klubbens leder, Gunnar Clifford, delte ut klubbens hederstegn til Nito Simonsen for hans innsats for klubben på og utenfor regattabanen;  ikke minst de siste års arbeid med oppgraderingen av treningsrommet. Dernest fikk Sara Juel Nicolai Paus premie. Hun har i flere år utmerket seg på regattabanen, men har det siste året også virket som trener for klubbens juniorer, en oppgave som verken klubbens leder og aller minst rosjefen kan få fullrost!