Roskolen er igang

Årets nybegynnerkurs i regi av tur- og mosjonsgruppen åpnet onsdag 3. mai. Hele 30 forventningsfulle deltakere møtte opp første kursdag, og ble ønsket velkommen til klubben i nydelig solskinn utenfor klubbhuset.

Kurset avvikles i perioden 3.-23. mai, og inkluderer 8 kursdager, og totalt 20 kurstimer for våre nye klubbkamerater. Leder for tur- og mosjonsgruppen, Natasza P. Sandbu, ønsket alle velkommen ved å fortelle om klubbens brede aktivitetstilbud og gode klubbmiljø. De fremmøtte kursistene var i alle aldre; fra den yngste på 22 år til den eldste på 55 år. Noen hadde litt erfaring med roing fra før, mens andre var helt ferske og ville prøve å ro for første gang. Masteroppmann, Tor-Geir Myhrer, var også tilstede og informerte om mastertilbudet for de som ønsker å ro mer aktivt og bli med i mastergruppen etter endt kurs.

Tur- og mosjonsgruppen stilte med syv instruktører denne første kursdagen. Instruksjonen vil ledes av de tre av gruppens medlemmer som i vinter har deltatt på roforbundets trenerkurs. Instruksjonssjef, Halvor Bergan, introduserte kursopplegget ved å legge frem det som er de tre overordnede læringsmål for kurset; å lære deltakerne grunnleggende roteknikk, å gi deltakerne kunnskap om sikkerhetsregler og riktig behandling av båt- og materiell og sist, men ikke minst, å legge forholdene til rette for at den enkelte kursdeltaker kan få oppleve den største roglede, og gjennomføre kurset med et ønske om å fortsette å ro i vår klubb.

Denne første kursdagen ble deltakerne delt i grupper. De ble gjort kjent med båtparken, de fikk være med på ut- og inntagning av båtene, de fikk introduksjon i sikkerhet, rengjøring og protokollføring, ombord- og i landstigning, og de ble kjent med roing på maskin og i basseng i treningsrommet, og ikke minst gjennom en liten rotur på vannet. Det var stor entusiasme blant deltakerne, og det ble særlig folksomt og trangt på bryggen da også juniorene kom tilbake fra sin trening. Det skjedde mye på en gang, og dessverre

endte det med at broen til bryggen brakk… Bryggen blir reparert til uken. Den er da klar for å føre enda flere ut i Oslofjorden, og glade tilbake på land. La oss håpe været er like fint, som det var denne første onsdagen i mai. Da vil nok smilene hos kursdeltakerne fortsatt være like brede, og forholdene ligge godt til rette for at den beste roglede kan spres ut til enda flere.

Tekst: Marius H. Johannessen