Åpningen 2017 i tekst og bilder

Det må være mulig å hevde at de som er med i en roklubb har mye artig gjennom året, og NSR er av de flinkeste i klassen til å feire! Åpningen søndag 23. april ble avholdt  sol og vind og litt attåt, med godt fremmøte – og den sedvanlige og kjære dysten mot CR! Her er hjemmesidens utsendte:

Den offisielle åpningen av rosesongen fant sted i tradisjonelle former fra klubbhuset på Bygdøy i dag, 23. april kl. 11. Etter tale fra klubbens leder Gunnar Clifford, hvor han både så tilbake på foregående sesong og trakk opp målsettingen for 2017, ble flagget heist til ”Ja, vi elsker” (det ros bedre enn det synges). Deretter var det båtdåp, hvor det i år ble døpt en coastal  2x som fikk navnet Anders Formo, og en ”state of the art” lettvekt Empacher 4x/4- som ble kalt opp etter et medlem som bragte heder og ære til klubben mer enn 30 år tilbake, og som i nyere tid har vært både nestleder og leder, og som nå også på organisatoriske plan her nådd til toppen som president i Norges Roforbund, nemlig Hans-Jørgen Arvesen. Det vil forplikte å ro denne båten! Den siste dåpen var av en innrigger 4+ som klubben har kjøpt fra Veritas. Båten skal ha sitt hjem på Solodden hvor den også befant seg i under dåpen. Den var imidlertid behørig avfotografert og de fremmøtte fikk se at båten hadde fått navnet ”Eilif”  etter en av klubben mange hedersmenn.

Så var de tradisjonelle åtterløpene mot CR. CR kunne i år ikke stille masterbåt da mannskapet angivelig var fraværende p.g.a. Skarverennet. NSRs mastoppmann kunne imidlertid med tilfredshet konstatere at det på båtplassen befant seg nok NSR-mastere til vi enkelt kunne stilt en båt. Men uten motstander måtte vi nøye om med å se på duellene mellom klubbenes mix S 8+ og mix J 8+.  Siden vi i siste liten fikk forfall fra to av de antatt sterkeste i juniorbåten, var det størst spenning knyttet til dette løpet, men bekymringen viste seg å være ubegrunnet. Som sine eldre kollegaer i seniorbåten passerte juniorene den heiende skare med NSR’ere på piren ved Dronningen, med en klar ledelse.  Som sagt, det var en tradisjonell åpning! (Men en dag snur det – og da unner vi CR en skikkelig triumf)

Selv om oppildnende tale fra klubben leder, båtdåp som både trakk fram klubben strålende rohistorie og viste dagens velstand og seirene mot CR, varmet den fremmøtte skare av NSR-medlemmer, var værforholdene slik at klubbsjefen og hennes flittige medarbeider hadde god omsetning på nystekte vafler og kaffe, for ikke å snakke om de hjemmebakte kakene.

I visshet om at klubben tross sine 120 år er i god vigør, forlot vi åpningen og festet oppmerksomheten mot kommende helg og  det felles løft som klubbens Årungregatta innebærer.