Klasseinndeling

2001 eller tidligereSenior
1993 eller tidligereMasters

Junior (u18)

Junior deles inn fra yngst til eldst i D, C, B og A. Med unntak av D er det to årskull i hver klasse.  En grov inndeling kan gjøres slik: junior D er til 12år, C er 13-14år,  B er 15-16år, A er 17-18år. Det er dog slik at etter endt sommersesong og start av vintersesong i november, går man inn i det andre året eller ny klasse.

I rosesongen foregår trening for de yngste juniorene i Frognerkilen fra roklubben. Erfarne og eldre juniorer ror på Årungen som er Norges nasjonale roanlegg ved Ås i Akershus. På vinteren foregår mye av treningen inne i treningsrommet på roklubben.

Det er eget verdensmesterskap og europamesterskap, samt olympiske leker for juniorer, dette er beregnet for jr A. På andre internasjonale regattaer f.eks Hamburg Regatta, finnes det tilsvarende klasser som på nasjonale regattaer.

For juniorer i NSR er det mest aktuelt med nasjonale regattaer. De eldste juniorene kan kvalifisere seg til Baltic Cup (til og med første års jrA), Nordisk juniormesterskap, jrEM eller jrVM der man stiller for Norge. På de fleste andre internasjonale regattaer ror man for klubben.

Informasjon fra trenerne:

Vi vil veldig gjerne at alle utøvere som har facebook, samt foreldre, legger til gruppa junior B & C NSR. Der legger vi fortløpende ut informasjon om mindre endringer og justeringer.

Det er viktig at alle utøverne har med skift og mat til etter trening, samt drikke til å ha under trening. Dette kommer vi til å drille utøverne på i vinter for å få inn gode vaner samt unngå sykdom. Alle må også ha med joggesko til innendørs bruk på alle treninger.

Ellers vil vi anbefale for de som bare trener roing å kjøre en økt jogging/ski/sykkel i uka. Dette trenger ikke å være lenge, men slik at utøverne begynner selvstendig å ta del i treningen.

Hovedtrener for juniorene er Matti Saborowsky. Kan kontaktes per mail matti@roklubben.no.

Senior U23

Året man fyller 19år er første året som senior u23. I seniorklassene er det både åpen klasse og lettvekt. Åpen klasse er åpen for alle størrelser. I lettvektsklassene kan herrene veie maks. 72,5kg og snittvekt i lagbåt må være 70kg. Damene kan maks. veie 59kg og ha en snittvekt på 57kg i lagbåt. Innveiing skjer to timer før start. Det er forskjellig hvilke båtklasser som finnes i de ulike vektklassene.

Mesteparten av roingen skjer på Årungen ved Ås. Vintersesongen tilbringes i treningsrommet på roklubben.

Det er eget verdensmesterskap og europamesterskap i denne klassen. Det finnes også andre internasjonale regattaer f.eks. Ratzeburg Regatta i Tyskland.

Senior

Året man fyller 19 år er man senior. I seniorklassene er det både åpen klasse og lettvekt. Åpen klasse er åpen for alle størrelser. I lettvektsklassene kan herrene veie maks. 72,5kg og snittvekt i lagbåt må være 70kg. Damene kan maks. veie 59kg og ha en snittvekt på 57kg i lagbåt. Innveiing skjer to timer før start. Det er forskjellig hvilke båtklasser som finnes i de ulike vektklassene.

Seniorroere i NSR deltar på både nasjonale og internasjonale regattaer. De siste årene har vi hatt flere lag i finaler i Henley Royal Regatta. Andre internasjonale deltakelser kan være i Heineken Cup (Nederland), Head of the Charles (USA), Ratzeburg Regatta (Tyskland). NSR har opp i gjennom hatt flere roere på landslaget. Er man på et godt internasjonal nivå kan det bli aktuelt med verdenscup, VM, EM og OL.

Masters

Året man fyller 27år kan man omtales som master. Innad i mastersklassen er det flere klasser etter alder.

Masters ror i Oslofjorden fra roklubben. Det arrangeres også økter i treningsrommet.

Noen nasjonale regattaer har mastersklasser. Det er også egne mastersregattaer utendlands, inkludert verdensmesterskap.

Mastersjef er Kristian Schønberg Christensen. Kan kontaktes per mail masters@roklubben.no.

Nedenfor følger tabell med videre klasseinndeling i master: