Førstehjelpskurs

Nå har du muligheten til å delta på førstehjelpskurs som blir arrangert i løpet av to kvelder på Kongen. Kurset holdes av Norsk Folkehjelp, det er få plasser og førstemann til mølla.

Utdanningsutvalget i Norges Roforbund arrangerer førstehjelpskurs i regi av Norsk Folkehjelp! Få plasser – skynd dere å melde dere på!

Sikkerhet på vannet er viktig og det å vite hva vi skal gjøre dersom ulykken først er ute er betryggende for alle. NSRs medlemmer oppfordres til å delta på NORSK GRUNNKURS I FØRSTEHJELP.

Kurset er delt opp over to kvelder, og deltakerne som har deltatt begge kveldene vil få et diplom som er godkjent av Norsk Førstehjelpsråd. Det er kun 15 plasser på kurset og deltakere som har mulighet til å delta begge kveldene, både i november og januar, vil bli prioritert!

Tidspunkt: Tirsdag 19 november, klokken 18.00-21.00. 19 januar, klokken 18.00-21.00.

Sted: Kongen, Frognerkilen

Pris: 250 kr per gang – dekkes av klubbens Tur og mosjonsutvalg.

Påmeldingsfrist: snarest, de 15 første får plass!

Send påmelding til Maren Sandbu for påmelding, e-post marensandbu@hotmail.com med kopi til styret@roklubben.no

Litt om selve kurset:

Dette er et 6 timers kurs (5 t + 1 t valgfri tema) som er godkjent av Norsk Førstehjelpsråd og som gir grunnleggende læring i førstehjelp på voksne. Dette kurset er det mest vanlige kurset innenfor førstehjelp i Norge. Etter endt kurs vil deltagerne mestre å gå inn i situasjoner og kunne forstå hva som har skjedd og vite hva som bør gjøres.

Temaene i NGF er:

– kjeden som redder liv

– varsling 1-1-3, medisinsk nødtelefon

– vurdering av skadet person

– hjerte-/lungeredning (HLR)

– satt noe i halsen, fremmedlegeme

– akutt hjertesykdom

– vurdering av skade og ulykke

– sikring av skadested

– vurdere indre blødning

– førstehjelp i det daglige

– valgfritt tema eller utdyping av tema (eks. andre akutte sykdommer)

Norsk Førstehjelpsråd krever egen godkjenning av instruktører som skal holde dette kurset. Kun godkjente instruktører benyttes, noe som sikrer en faglig og oppdatert instruktør med gode pedagogiske teknikker for undervisning.