Trøbbel på Bogstadvannet

Trøbbel pÃ¥ Bogstadvannet – vannstanden synker!

sakset fra Aftenposten.no:

Bogstadvannet lekker, og i løpet av de neste ukene vil stranden strekke seg 50–60 meter lenger ut i vannet.

Mandag denne uken oppdaget nemlig Løvenskiold Vækerø at Bogstadvannet lekker som en sil. En av bjelkestengslene i dammen nedenfor selskapets industritomt er ødelagt, og har fått vannet til å fosse ut. Christiania Roklub, som bruker vannet som treningsarena, frykter at sesongen kan være spolert.

– Dette er et kjempeproblem for oss. Vi ligger i hardtrening frem mot U23-VM og junior-VM. Om få dager vil det være umulig å ro her. Det vil gi oss et veldig handicap i forhold til de andre klubbene, sier Per Arne Holman, formann i klubben.

1,5 meter

For at Løvenskiold Vækerø, som eier dammen, skal kunne nå frem til skadepunktet, må vannstanden i Bogstadvannet senkes med rundt 1,5 meter. Det vil gjøre stranden ved Bogstadvannet 50–60 meter lengre enn den er i dag, og tvinge roerne på land. Vannstanden vil neppe være tilbake til det normale før etter sommeren.

– Vi har ikke helt oversikt over skaden ennå, og vet ikke hvor raskt vi kan få reparert dette, sier Rolf Hatlinghus, seniorrådgiver i Løvenskiold Vækerø.

Bogstadvannet har fra før av grodd kraftig igjen, og Christiania Roklub har lenge arbeidet for å få Oslo kommune med på å mudre ut vannet. At dammen brast, kom ikke overraskende på Oslos eldste roklubb, som har rundt 400 medlemmer.

– Dammen er gammel, slitt og dårlig vedlikeholdt. Etter at Løvenskiold Vækerø sluttet å fløte tømmer, har de ikke lenger noen økonomiske interesser i den. Derfor har de ingen grunn til å holde den ved like, sier Holman.

Ber kommunen overta

Christiania Roklub har derfor i mange år kjempet for at Oslo kommune eller Bærum bør overta ansvaret for dammen, noe Løvenskiold Vækerø er helt enige i.

– Dammen har behov for en kraftig oppgradering. I dag er det stort sett bare allmenne interesser i området. For en privat eier blir det tøft å bære hele kostnaden alene, sier Rolf Hatlinghus.

Men byråd for miljø og samferdsel Jøran Kallmyr er skeptisk.

– Jeg tror ikke Løvenskiold Vækerø har økonomiske vanskeligheter med å utbedre dammen. Her er det nok heller snakk om manglende vilje. Dette er et privat område, og Oslo kommune kan ikke bare overta ansvaret, sånn helt uten videre. Men vi vil selvsagt undersøke saken, og eventuelt gå i dialog med eieren, sier han.