Høstkappoing 2011 er avholdt!

Først i tåke, så i litt sol – og på den rette siden av null. Nå er utesesongen over, og de fleste båtene skal få hvile noen måneder… Men opptil flere fikk kjørt seg lørdag 15. oktober!

En god del hadde funnet veien til båtplassen, og mange løp gikk av stabelen. Da solen tittet fram og tåken forsvant var det tid for innerigger 60  racet, og det var to båter som stilte til start. Deltakerne viste god sportsånd, og det var, så vidt redaksjonen vet ingen dissing mellom båtene.Den eldste båten vant! Klubbens siste nye båt innrigger nr 282 måtte, tross i store forventninger til den nydelige båten, se seg slått av gamle velbrukte149 Hod pga av et teknisk uhell i starten, da en roer i 282 falt av sleiden. (Den unnskyldningen er jo alltid perfekt i roing!).

Neste løp var åtter-løpet! Her stilte en juniorbåt, med Sr. Markus (masse navn) Holmemo, og en litt blandet båt med mosjonister, mastere og juniorere. Juniorbåten var så heldig at de fikk ro treåttern fra 1959. Litt tung i starten var den, men etter det fosset den frem, og dermed gikk de yngste roerne av med seiern! Men det skal ikke legges skjul på at de var ganske slitne.

Så var det gammel-ung-løpet. Her stilte overraskende fem dobbler! Her var det tett kamp mellom Nils Nicholaysen og Markus (masse navn) Holmemo, og Peder og Cato Myhre. De sistnevnte var de som krysset målstreken først, men hadde det etablerte handicapsystemet for denne klassen blitt hensyntatt, ville det trolig endt med siste plass totalt til den hurtigroende og meritterte Myhrefamilien. Eldste Myhre var kapproingsansvarlig… Mer sies ikke….:)

Ellers var det også glimrende innsats i singlekonkurransen!

Eneste skår i gleden – og ikke helt lite heller – var en krasj mellom to juniorfirere. Skader på båt, og skader på roere. Roere greier seg helsemessig uten verkstedet, men ikke riggere og firere. Uhell skjer, det har skjedd før og vil skje igjen, men tårer ble felt, både av smerter og gremmelse over at vårt flotte verksted får enda mer arbeid. En stor hyllest og takk til de flinke og tålmodige menn og kvinner som ordner og reparerer vårt materiell om og om igjen. Uten dem ville det neppe vært noen kapproing i det hele tatt! En medalje bør sendes til verkstedet, av gull og sjokolade!

Og for alle foreldre (eller barn) er det bare å trene masse frem til neste høst så de kan konkurrere om å bli den beste gammel-og-unge kombinasjonen i NSR! Adopter en “lausunge” (jf Niels), om du ikke har en for hånden selv!

Redaksjonen takker mesterfotograf Anne Stine Eger Mollestad!

PS – Stop press: Fra den Eminente Jens kommer følgende verdifulle resultatservice:

Det var disse løpene:

60pluss i innriggere (2 båter) , åpent åtterløp (2) , generation challenge i dobbel (5 båter) og åpent singelløp (5 båter)

Vinnere av 60pluss: Lise Gjerde (baug), Anne Sofie Ganer, Meike de Vlas, Jens Chr. Kolberg, og David Anderson.

Vinnere av åtterløpet:  Nicholas Solem (1),  Sara Hegge (2), Anna Sture (3), Theodor Wiik (4), Magnus Tønsberg (5), Petter Solberg (6), Patrick Sture (7), Markus Holmemo (stroke) og Jacob Nordan (cox).

Generation Challenge:  Først over målstreken Cato Myhre (1) og Peder L. Myhre (stroke)

Single:    Juniorklassen: Nicholas Solem.    Senior: ?