Roerlangrennet 12. februar 2012 – Kongen av godt oppmøte!

Roerlangrennet er over for i år og NSR stilte som vanlig mannsterke opp i det vakre vinterværet. Noen for gøy, andre i fullt alvor og noen ville bare slå Christiania og ta med seg vandrepokalen hjem til Bygdøy igjen.

Klokken 11 gikk starten og roere fra nært og faktisk også fjernt, en ivrig en fra Bergen Roklubb, hadde samlet seg i Sørkedalen for å gå alt fra 1 til 20km. I år var det heldigvis ikke 20 kuldegrader, som i fjor. Dagen startet med vell -9 grader før solen tittet frem og varmet opp både løyper og kropper.

Starten foregikk i puljer med to minutter mellom hver distanse, altså startet de som skulle gå 10km sammen, de som skulle går 20km sammen osv. Dette betyr at det er flere klasser som starter sammen, og for eks damer jrA som gikk 10km var det bra, fordi i den klassen var det bare to NSR-jenter (guess who) som stilte. Uansett fikk de smake litt på konkurranseinstinktet da de startet med både senior menn og kvinner, for ingenting er så godt som følelsen av å gå forbi akkurat de. En av dem var ekstra vanskelig å ta igjen, men etter en runde (5km) med altfor hard skigåing for begge parter, var de forbi og hadde bare den verste konkurrenten igjen, nemlig ens egen treningskamerat. Med litt flaks var det Anna Sture som gled først i mål, da Sara Hegge lå og kavet i dypsnøen et sted rett før oppløpet.

For jrC guttene stakk de aktive langrenns folka fra Koll av i første bakke, men intern konkurranse gjorde at man presset seg videre.  Her endte Ola Tunby (NSR) pÃ¥ tredjeplass, og David Anderson inn pÃ¥ fjerde. Ikke minst fikk vi ogsÃ¥ gull i damer jrC, med Kirsti Bratli (NSR). I damer jrb kjempet Sara Juel og Stine Meyer hele veien, men det var Mari Nordhagen Hamran fra CR som endte opp med kruset.

I Elite stilte Peder Myhre svært sterkt, til og med i rød fartsdrakt. Han kom ganske alene inn i mål, og Marianne Lundh mener at hvis han ikke har slått rekord på 20km, er det hvert fall ikke langt unna! Markus (masse navn) Holmemo, som hadde bursdag i dag!, staket også inn på en ganske så frekk tid. For senior damer var det Marte Hansen som stakk av med seieren.

I en spurtduell mellom Tor-Geir Myhrer og Anne Stine Mollestad, var det Anne Stine som virkelig trÃ¥dte til og løp som om hun ikke hadde ski pÃ¥ beina. Hun var rett og slett for god for Tor-Geir.

Ellers gikk det bra og mange fikk vist hva de er gode for i langrennssporet. Etter at (nesten) alle var kommet i mÃ¥l (en to meter lang mann var borte en stund), var det tid for premieutdeling, noe varmt Ã¥ drikke og de kjempegode vaflene. Da de søte koppene var delt ut til vinnerne var det tid for det gjeveste av alt, nemlig vandrepokalen. I fjor tok NSR den med hjem etter at 47 roere og familiemedlemmer hadde gÃ¥tt og det var nok ingen overraskelse da Marianne Lundh ropte at NSR hadde vunnet (som vanlig) med ca. 30 deltagende og alle kunne dra hjem vel viten om at NSR i alle fall er flinkest til Ã¥ stille opp!

Tusen takk til Oslo rokrets for et supert renn!

PS: Seks klubber, 50 deltakere; NSR best med 30 deltakere!

Her er resultatlisten!