Østlandsregattaen 24-25 mai

Med pakkete bager og sommerfugler i magen drar hver og en NSR- roer ut til Årungen, i de tidlige morgentimer. Lufttrykket er like høyt som hjerteslagene til alle roerne. Varmen står på, og utover dagen blir solen så varm at man ikke til slutt kunne se hvor grensen fra hud og rodrakt gikk.

Snaue vindkast over banen, og varmedisen lå over vannet.

Men over til løpene:

Mange U23 roere kastet inn håndkle, både Sara Juel (JrA), Theodor Astrup Wiik og Anne Een Sture ble hjemme på grunn av sykdom. Oscar Helvig rodde forsøket  sitt men i finalen var han for syk og sliten til å stille. Det samme gjaldt Petter Svingen og Patrick Een Sture.  Ja, det var rett og slett  JrB- gjengen de som stilte opp for klubben denne gangen. Takket være dem fikk vi  bronse i 1x damer og gull i 4- herrer.

Karoline Hovland (jrB) rodde sin første regatta. Hun klarte seg strålende fra start til mål inntil hun kom seg til bryggen og tok sin dåp i Årungenvannet for første gang. Som alle vet er du ikke roer før kroppen har vært under det skitne vannet Årungen tilbyr.

Vi hadde tre JrC-roere som rodde seg trygt inn til mål. Edvard kom på 3. plass i 1x og i 2x  fikk Zoe og Rebecca 2. plass. Gratulerer!

Som alltid har jo NSR det publikummet  med de høyeste heiarop. Hva skulle man gjort uten fedre, mødre og hunder som står på tribunen, på gressplenen eller på bryggen og heier oss helt til vi ikke har flere rotak å ta , helt inn til mål.

Søndag morgen var ikke like fin som lørdagen, det var pøsregn. Vi rundet mållinjen dryppende våte. Utover dagen lysnet det og vinden løyet, det ble så stille at man kunne høre årene gå igjennom vannet. I damer JrB 4X  med Emilie Stabe Helvig, Elisabeth Astrup Wiik, Karoline Hovland og Albertine Elizabeth Tønsberg fikk  bronse, bra plassering med tanke på at det var en nybegynner i båten. Ikke nok med det,  så fikk  Emilie Stabe Helvig og Elisabeth Astrup Wiik bronse i 2x.

I herre JrB kom Oscar Hoff og David Anderson seg enkelt videre fra forsøket. I finalen lå de lenge likt med Horten på 3, men måtte ta til takke med en 4 plass da de plasserte målstreken. Også i HjrB4- rodde Jakob Aanderaa, David Anderson, Oscar Hoff og Edvart Svingen mot gull og slo neste lag med 20 sekunder.

I HjrB4x kom de et nano -sekund etter Bærums båten.

Theodor fikk 4 plass mot tungvekterne sammen med Kristiansand roeren Oscar Sørdal i 2x. Markus Daa-Quale Holmemo dro i land et sølv.

Siste løp til roerne før regattahelgen var omme var HJrA8 med fem roere fra NSR (Edvart Solberg Svingen, Jonas Juel, Jakob Aanderaa, David Anderson og Oscar Hoff) en fra Ormsund Roklubb (Bror Magnus Sand)  og to fra Bærum (Jordan Hamilton og Andreas Berge) og Elisabeth Astrup Wiik (NSR) som cox.. Som konkurrerte mot fjorårets Vestlands-åtter og en åtter fra Moss roklubb. Etter bare å ha trent en gang sammen før regattaen lå de raskt ute som nr to i løpet. Med drivkraft som leoparder kom vi på andre plass langt foran Moss båten. Vel rodd!

Må avslutte med å rose Maarten, JrB sin nye trener, med å ha vært til stede hele helgen, heiet og hoiet på roerne sine og tatt oss i mot på bryggen. Han er et stort pluss for NSR som roklubb.

Så med litt for høyt riggete båter, svette og regnvåte kropper. Med både hunder og mennesker som heia-gjeng tok vi Østlandsregattaen med storm atter en gang.

Skrevet av Elisabeth Astrup Wiik.