Nordisk juniormesterskap og Sorøregattaen 5. og 6. juli

Etter ni timer med sjokolade og film var NSR-crewet fremme i varme Sorø. Vi rigget opp NSR-palasset i klasserommet vi leide. Juniorene har tydeligvis sovet i klasserom før, da alle hadde luftmadrasser som var større enn deres egentlig seng. Liggeunderlaget føltes enda tynnere enn det egentlig var.

Mange av juniorene hadde fullpakket program hele helgen. På lørdag hadde vi to toere i HjrA, før guttene dro videre i single i jrB. Her kom Jonas Juel på 3. Plass! I Hjrb-99 kom Andreas Clifford på 2.plassen i D finalen. Litt senere rodde Andreas, Edvart Svingen, Jacob Aanderaa og Jonas i 4x og de tok seg til A finalen. Her tok de 4.plass!

Damene i JrB 2x Emilie Helvig og Elisabeth Wiik misset akkurat pallen, men fikk en fin 4. Plass. I 4x med Albertine Tønsberg, Karoline Hovland, Emilie og Elisabeth ble det derimot bronse!

Bente Vagle rodde seg til A finalen i Nordisk juniormesterskap. Hun ga alt hun hadde i A finalen og syntes selv den gikk bra. Det ble til slutt en 6. Plass.

Det var noen seniorer som også tok turen til Danmark. Oscar Helvig møtte den olympiske mesteren Rasmus Quist i seniorsingle. Og gjett hva!! Oscar slo mesteren med flere sekunder og kapret gullet!

Anna Sture fikk det litt tøft i forsøket, og ettersom det ikke arrangeres B finale, ble det en kjedelig dag. Sara Hegge stilte i lv4x og gjorde en fenomenal jobb; jentene vant over tungvekterne!

I B finalen i hjrb 2x leverte Edvart og Jacob varene og tok 2.plassen. Rett bak var det tett løp mellom NSRs David Anderson og Oscar Hoff, og Kraftcenter Odense. Guttene fra Odense var dessverre litt for sterke og kom i mål ett sekund foran NSRerne.

På søndag var det rundt 30 grader og utover dagen ble det mer og mer medvind.

Juniorguttene hadde en ra innsats i single på starten av dagen. I Første heat kom Jacob på 4. Og David på 5. I neste heat tok Oscar Hoff sølv og Edvart bronse. I 99 årgangen kom Andreas på 4. Og Jonas tok sølvet! Tiden ble slett ikke verst.

Jentene Emilie og Albertine kom på 3. Plass i et vanskelig heat. Bente avanserte med to plasser på søndagen og kom til slutt på 4.plass. Single var dessverre alt Bente fikk rodd, da makkeren Sara Juel har vært borte en stund på grunn av sykdom.

I 4x holdt guttene trykket oppe og tok bronsen ett sekund foran Horten.

Farten var høy i mange båter i HS1x, men NSRs Oscar vant på søndagen også. Han leverte en bra søknad til u23 VM med en god tid. Litt senere vant Theodor Wiik i lv4- med makkere fra SR, Moss og Kristiansand. Hos Dlv 4x ble tungvektskonkurrentene for sterke og snøt Sara og de andre for seieren.

Jonas og Andreas slo til i dobbel, og etter 1500m var de nr 2 i mål!

Verdt å nevne er at Sara også coxet NTNUI 8 inn til seier i en av de siste løpene. Gratulerer NTNUI!

Ellers vant Norge omtrent alt det var å vinne, noe som gjorde Norge til beste nasjon i Nordisk juniormesterskap.

Vi var vel hjemme kl 0300 natt til mandag; tusen takk bussjÃ¥før 🙂

Her finner du resultatlisten (noen mangler og feil)

Flere bilder fra Sorø finner du på vår facebookside

Stor NSR-kontigent – les mer om reisen her!

Allerede torsdag 3. juli vil Roberto med en fullastet båthenger forlate roklubben og Årungen med kurs for Sorø i Danmark. Med avreise fra parkeringsplassen ved Norsk Folkemuseum på Bygdøy, fredag 4. juli kl. 0800 (oppmøte 0745) følger 19 veltrente og ivrige NSR-roere (samt noen fra andre klubber)  i en chartret buss. De vil vende tilbake trette og slitne, men forhåpentligvis stinne av suksess, natt til mandag 7. juli.

Redaksjonen ønsker lykke til.

PS – regattaens hjemmeside finner du her!