Dogget’s Coat and Badge Race

Dogget’s Coat and Badge Race

Nye måter å promotere rosport på? Våre naboer over Nordsjøen, som vi ved våre forfedre Olav Haraldssøn og kolleger pleide å ro på besøk til for noen år siden har mange velkjente regattaer…

som The Boat Race, Head of the River og mange flere. Hundretusener samler seg langs elven, og enda flere foran TV-skjermer. Likevel er dette nye påfunn. Bare noen få år (alt er relativt) etter at vikingene rodde hjem igjen, ble det opprettet et race for å hedre Themsens ”watermen”. Helt siden 1716 har ”Doggett’s Coat and Badge Race” funnet sted en gang hvert år, i juli måned, og sies å være verdens eldste pågående idrettskonkurranse – til sommeren vil den 297. konkurransen finne sted. Deltakerne må være en ”waterman”  – da som nå sertifisert til å drive yrkestrafikk på Themsen. En lisensordning har vært i snart 1000 år (så formentlig måtte vikingene også ha hatt en slik..), og med bare en bro over Themsen var det mange ”watermen”. For å bli en sertifisert ”waterman” krevde det tidligere syv år i lære (nå noe kortere)! ”Doggett’s Coat and Badge Race” var opprinnelig kun for læregutter, men siden det ikke lenger er så mange lærlinger i faget, kan også de med fersk lisens nå stille opp og ro fire miles mellom London Bridge og Chelsea, under 11 av Themsens broer, med en forventet tid på ca 30 minutter.

 Premien er en ”splendid full length red Coat with a tight waist and a silver badge” – som kan tas på i forbindelse med en lunsj til vinnerens ære i City. Arrangøren av regattaen er ”The Worshipful Company of Fishmongers” – fiskehandlerlauget i London, som i 1769 bestemte at løpet skulle ros i “common sculler boats”, og ikke datidens elvetaxier – en fireseters båt som krevde to timer til turen. I dag er det vanlige scullerbåter som brukes. Er man ikke London på konkurransedagen, kan man nyte stemingen på to puber: “Doggett’s” ved Blackfriars bridge og  “The Coat and Badge”, i Lacy Road i Putney.

Det var en fergemann som rodde mellom Skarpsno og Bygdøy frem til 1920 – men noen bro er det jo ikke blitt. Så hva med å sette opp en liten robåtshuttle mellom Skarpsno og Lanternen i sommersesongen – en inntektskilde kanskje?

 

Leave a Reply

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *