Filmstjerner i NSR?

Er det muligens noen NSR-roere som har en liten gryende filmstjerne i magen – da har han/hun nå sjansen med selveste Max Manus i settingen.

Filmkameratene AS, ved produsentene John M. Jacobsen og Sveinung Golimo skal produsere spillefilmen ”Max Manus” i perioden februar til mai 2008. Filmkameratene har tidligere produsert filmer som bla. "Veiviseren", "Kvinnen i mitt liv", "Izzat", og "Elias og kongeskipet".

Det er Joachim Rønning og Espen Sandberg som har regi. De er kanskje mest kjent for utallige reklamefilmer fra inn- og utland, men har også regissert filmen "Bandidas" med Salma Hayek og Penelope Cruz. Rollen ”Max Manus” skal spilles av Aksel Hennie.

”Max Manus” er et actionfylt krigsdrama som er basert på krigshelten Max Manus’ virkelige liv, og dere har nå muligheten til å bli med på et filmprosjekt som er stort i norsk sammenheng.

Max Manus og Oslogjengen stod bak mange spektakulære sabotasjeaksjoner i Oslo sentrum under 2. verdenskrig. De senket flere skip som lå ved Oslo havn (bla. Donau), og de sprengte flere bygninger som var meget viktige for tyskerne.

Når vi nå skal fortelle denne delen av norgeshistorien på film trenger vi mange statister til roller som norske, tyske, russiske og finske soldater, Gestapo-offiserer, motstandsmenn, samt unge og gamle sivile.

Filmens handling er fra 2. verdenskrig, og dermed må alle skuespillere, statister, kostymer og rekvisitter m.m. se ut som det hører til i denne tidsepoken. Dere vil få mer info om hva det vil ha å si, men for eksempel bør jentene ha litt lengde på håret, mens guttene ikke må ha for langt hår, men gjerne kan ha en lengde så de kan få en Clark Gable-aktig frisyre.

Om det er snakk om enkelte som ikke "passer inn", kan de evnt få parykk, men det vil være best om vi evnt kan gi en passende klipp i forkant av innspillingen. Om det er veldig mange som ikke "passer inn" må vi dessverre nesten gjøre en vurdering på om det vil bli en for stor oppgave for produksjonsteamet.

Innspillingen vil stort sett foregå i Oslo-området.

Opptaket vil bli på en hverdag, og det er antatt at man vil starte relativt tidlig og at varigheten nok vil være lik hvertfall en arbeidsdag.

Mange vil nok få kostymer som man må få skiftet til innen opptaksstart, og sminke/kostyme vil kanskje gjøre noen justeringer mtp hår/skjegg.

Jeg har dessverre ikke mer konkret info mht tid nå da vi ikke er helt ferdige med planleggingen enda.

Antatt premiere på ”Max Manus” er januar 2009.

Dette vil være en fin mulighet for dere til å bli med på en spennende dag på filmsettet, og samtidig tjene noen penger til klubbkassen. Jeg trenger folk i alle aldre, så jeg er interessert i å komme i kontakt med både medlemmer og medlemmers familie, kolleger, venner og bekjente.

Hvor mye penger jeg kan tilby vil komme an på hvor mange dere kan stille med (og som selvfølgelig kan være med i filmen). Jo flere dere kan stille med, desto mer kan dere få.

Inntil videre kan jeg ikke love dere en konkret sum nå, men jeg kan starte med å tilby100kr per pers og så kan jeg se hvor mye jeg kan øke det alt etter hvor mange dere kan stille med.

Som større gruppe ser jeg for meg å invitere dere med på en av de større dagene, men jeg har også spennende scener til mindre grupper. Tidsbruken for dere vil bli én filmdag i tillegg til registrering for å få bilder av & størrelsesinfo om alle interesserte inn i arkivet. Evnt vil det bli en kort kostymeprøve i forkant av innspillingen.

Ta kontakt om dette er interessant og om dere har noen ytterligere spørsmål.