Tender loving care!
Våre båter er hyppig brukt, heldigvis! Det finnes ikke noe mer trist en båter som ligger med lag på lag med støv som er samlet seg opp over flere måneder siden sist rotur. Men det vi heller ikke vil ha er båter som ligger i verkstedet uke inn og uke ut fordi roerne er uforsiktige og undervurderer skadene!
I roverdnen kan en ripe i båten utvikle seg til store langvarige skader. Er du ute på rotur og mens du er i godt driv hører du noe som treffer båten med en ubehagelig lyd. Når du kommer inn sjekker du båten (selvfølgelig), og dessverre midt på skroget er det et lite hull. Du setter litt teip over, vasker båten og legger den tilbake på stativet for også gå i dusjen.
Er du en roer som passer inn i en slik beskrivelse? I så fall bør du lese de neste setningene ekstra nøye! Et lite hull kan gjøre STORE skader! For om det trekker vann i karbon lagene, blir båten myk og begynner å gå i stykker. I tillegg kan bæreevnen til båten bli mindre, så om du er ute på fjorden og blir overrasket av dårlig vær, kan båten faktisk brekke og det er grådig kjedelige for klubben og for deg som ligger ute i fjorden, alene…
Så om du er uheldig (som vi alle kan være) og får en skade i båten, skriv det ned i skadeprotokollen (rød bok som ligger ved roturloggen)! Slik at våre fantastiske, erfarne, hyggelige, arbeidsomme, kunnskapsrike reparatører kan ta en titt på båten med erfarne øyne og riktig verktøy!
Ta gjerne også og heng på et skilt (om du ikke har, skriv på et ark) hvor det står at båten er blitt skadet og bær ikke brukes. For om skaden blir oppdaget tidlig er sannsynligheten for at båten er tilbake i bruk fort mye større!
Historien om den skiveløse roer.
Ola Ryggknekk hadde trent lenge, og hardt.
Ryggen verket, noe var galt.
Kunne det være skiveprolaps, eller løse skiver?
Dette måtte sjekkes.
Ola blir blek, skivene manglet helt!
Lettet over at ting ikke hadde gått enda verre,
lettet over å ha unngått misting av riggere,
kantring og skade på seg selv og materiell,
forstår Ola hvor viktig det er å sjekke at riggerene
er skikkelig festet, godt skrudd til og alltid med skiver
innenfor mutterene.
Per M. Klausen
Materiellsjef