Vår trener Maarten oppdaget lørdag at singelsculler nr. 230 «Jens Petter Jensen» er skadet. Toppstaget på bausiden er helt bøyd. Nærmere undersøkelser i verkstedet viser at båten har fått en alvorlig skade.
Dekket og skroget er skilt fra hverandre fra begynnelsen av sleideskinnene og frem til et godt stykke foran plogen. Det som er mest alvorlig er at tverrforsterkningene under sleideskinnene har løsnet fra skroget. Dette betyr at båtens strukturelle integritet er alvorlig redusert. Hvis ikke dette repareres kan vi risikere at båten brekker!
En så omfattende skade kan ikke repareres her i Norge, båten må tilbake til Empacher i syd-Tyskland. Bare frakten vil trolig koste mer enn båten er verdt, så det er godt mulig at vi ender med å kondemnere den. Båten er fra 1993, var i god stand, og hadde ikke dette skjedd hadde den gjort god tjeneste som trenings- og konkurransebåt i ennå 10 – 15 år – kanskje mer. Forsikringssummen utgjør bare ca. 30 % av prisen for en ny båt, men vi har en kritisk mangel på singelscullere. Derfor må vi vurdere nøye hva vi skal gjøre videre.
Båten må ha blitt rodd i høy hastighet inn i enten en bøye, bryggen eller en annen solid gjenstand. Roeren har ikke skrevet turen inn i roprotokollen, og har ikke skrevet så mye som et komma i skadeprotokollen. Heller ikke har roeren gjort noe annet forsøk på å varsle om den meget omfattende skaden. Dette er ikke første gang noe slikt skjer, særlig kongeskipsbøyene virker som magneter på robåter. Det blir garantert heller ikke siste gang. Men det går an å si ifra, slik at vi kan komme i gang med reparasjonen så kjapt som mulig. Å bare legge båten inn i båthallen efter roturen, og så liste seg musestille bort, er et tegn på dårlig klubbånd!