Bleikøya og Hovedøya rundt, 8 km perfekt kaos..

Les innlegget fra to av klubbens ferskeste medlemmer og deres begivenhetsrike beretning fra Bleikøya Rundt.

Den store dagen var endelig kommet, og vi (min venninne og jeg) entret NSR rundt kl 18.00. Riggingen til vår første regatta var i gang. Litt ustøe, men allikevel i god tro, kom vi oss til slutt ut på vannet og over til regattaens verter, Christiania. På grunn av fjordens store skrekk, Color Line, ble starten utsatt, og med samtlige båter på linje, var det duket for komplett kaos. I hvert fall for oss nye, som var ute i hardt vær. Flagget ble senket, og Christiania ønsket oss velkommen med en reall dusj i første åretak.

Vi var i gang, i god tro om at Hovedøya var i klar bane langt der fremme. Det viste seg at vi heller hadde ubevisst stø kurs rett mot første bøye… I siste liten oppdager jeg, som da var bau, at den hvite veggen kom litt for fort på, og vi fikk bremset båten. Dette resulterte selvfølgelig i en foreløpig sisteplass, men håpet forsvant aldri. Vi kom på rett kurs igjen, og spiste oss sakte men sikkert inn på de andre. Om vi faktisk gjorde det er meg litt ubevisst, men vi tok i hvert fall igjen èn båt. Med en hel del bølger, mye sprut og plask gikk løpet sin gang, og vi knivet heltemodig mot den andre nybegynner båten, firern. Med mye sikksakkroing, 10 kjappe, 20 kjappe, masse fisker og et par banneord endte vi på den godeste jumboplassen. Med litt konkurranseinstinkt om bord, var dette selvfølgelig litt bittert, men humøret var fortsatt på topp. Vi hadde faktisk gjennomført vår første regatta! To nybegynnerjenter i dobbel trimmer, eneste båt uten cox, og uten et eneste kræsj!

Med båtene på land, og kakefatene mer eller mindre tømt, var det klart for den spennende thrilleren ”premieutdeling”. Klassene ble spesifisert, og resultatene ble ramset opp. Første plass til heltene i NSR, som rodde seg over målstreken i racerfart, og en glimrende tid på 40, et eller annet! Gratulererer så mye! Vi er meget stolte over denne prestasjonen, og spesielt over det faktum at vi bidro til å danne ytterpunktene på resultatlisten..  Gull, sølv og bronsje ble delt ut til de beste prestasjonene, noe som seg hør og bør gjaldt alle. NSR stakk derfor av med opptill flere gull, sølv og bronsjer, for hederlig innsats, og gode resultater. Jumboene ble belønnet med en gjev og blank bronse for klassen toere, og to stolte, revansjlystne jenter, takket for seg.

Takk til Christiania for et herlig arrangement. Takk til de fantastiske ildsjelene på NSR for et superbra nybeynnerkurs. Takk til den andre nybegynnerbåten for herlig konkurranse! En fantastisk opplevelse for to jenter som stadig blir mer betatt av denne sporten..