Ulvøya Rundt

Les de to beretningene fra Ulvøya rundt som avholdt tidligere i høst. Den ene er ført i pennen av en av årets nybegynnere.

Søndag 24. september arrangerte Christiania Roklub årets siste turregatta.

Det var tilnærmet perfekte forhold. Ikke vind, overskyet og en behagelig temperatur. Vi stilte 14 personer i tre 3/4firere. En uten styrmann. Alle skrogene var like hele da vi var i mål, og alle var enige om at det var en fin tur.

Det var en dramatisk innspurt fra Ulvøya og inn til mål ved Christiania Roklub. Bestumkilen roklubbs åtter som ledet frem til Paddehavet, hadde rodd seg fast mellom alle båtene i Paddehavet. NSRs 3/4firer uten styrmann hadde hengt seg opp i noen bøyer og nesten rodd på grunn. CRs 3/4-2x som var nummer tre før Paddehavet ledet ut av Paddehavet. Ved Hovedøya hadde NSR ledelsen, men åtteren hadde nærmet seg og kom stadig nærmere. 100 meter fra mål passerte åtteren NSRs båt som ble slått med seks sekunder. Det var en fin dag likevel!

Det er gjerne flere sider ved en regatta. Opplevelsen av regattaen er anderledes når det er første gang en ror regatta.

Stemningsrapport fra NSR`s nybegynner båt, 4+ Ulvøya rundt; Allerede på første nybegynnerkurskveld i høst ble vi fortalt om Ulvøya rundt og hvor uhøytidelig,tur-messig og hyggelig dette arrangementet er. Her er alle velkommen og alle får medalje! Ja, da var det vel ikke så mye å lure på da, og meldte både mor og datter på 14 og hennes 2 venninner! Dette skulle da bli gøy! Da dagen opprant, fikk vi 4 tildelt en 4+ og var heldig å få med oss det mannlige innslaget, Justin, som også er nybegynner (dog mer erfaring enn oss andre). Vi var altså salig uvitende til hva som nå var i vente.

Ingen av oss hadde coxet. Det ble foreslått at jeg skulle stroke noe jeg aldri har gjort, men pytt pytt det går sikkert bra. Etter mye kløning kom vi oss ut til de andre båtene som lå og ventet utenfor Kongen. For å være ærlig hadde vi håpet å få satt fra oss sekkene hos CRK, i fall vi skulle tippe rundt, men det måtte vi bare glemme. Alle de andre satt klare til tak og hadde konkurranseminen på! Dette var visst blodig alvor allikevel. Ja, så da fikk vi ro da som best og som fortest vi kunne, i slalom-stil den første kilometeren før fjortis-coxen skjønte rorets funksjon!

De andre båtene forsvant lenger og lenger fra oss, men det gjorde liksom ikke noe fordi vi gjorde vårt beste og hadde det ellers så fint! De tre ungdommene vekslet på å coxe fordi de ble slitne naturlig nok, og denne prøven bestod vi i allelfall med glans! Tenk det; 3 skift av coxer og ingen velt!! Videre tok vi en snarvei her og en omvei der, men i mål kom vi som nest sist.Og som gamle skolestiler alltid endte med og som passer veldig godt for oss; alle var vi enige om at det hadde vært en herlig dag!!!

Resultater:

1. Bestumkilen R. K. 8+ mix 1.07.08