Ã…tterroing i Tokyo

Åtterroing i Tokyo

NSR medlem Nito Simonsen har nylig deltatt på en amerikansk åtter i Tokyo. Les reisebrevet fra Nito om Buddhaer, sushi og Japansk treningskultur

<i>Waseda Invitational Regatta blir årlig arrangert i Tokyo mellom Japans beste åttere. De siste årene har de dessuten invitert over et amerikansk lag basert på kontakter hos Harvard. I år, var jeg så heldig å blir forespurt om jeg hadde tid, lyst og anleding til å delta på en toppåtter fra Amerika. Hvem sier nei til en gratistur til Tokyo. Jeg dro sist uke, og søndag sto vi øverst på seierspallen med en 2,5s seiersmargin til fjorårets vinner Toray, og Miaja-yasuda (4ganger Japansk mester i åtter) på fjerde plass.

Treningen foregikk på Tokyo sin OL bane fra 1964, hvor vi også var losjert. Området som sådan er omkranset av ca 20 roklubber, og det er høy aktivtet fra kl 04:30(!) om morgenen til langt utpå kvelden med rødblinkende lykter på båtene. Dette for såvidt også treningsbanen for det japanske landslaget.

Laget, som for anledningen ble døpt Crimson Bears, besto av primært topproere fra Harvard og Berkeley (herved Crimson og Bears), med forsterkninger fra UCLA og USC. Det ble relativt liten tid til samkjøring av laget, men med folk i form og en høy grad av roerfaring ble det stor forbedring fra økt til økt. Startene var sjelden under 50 i takt.

Innimellom trening, spising og soving (det vanlige), ble det tid til sightseeing på en brøkdel av Tokyos mange severdigheter. Templer, kjempe-buddhaer, varme kilder og ikke minst, dusinvis av sushi restauranter ble behørig opplevd og lagret på diverse minnebrikker.

Det var stas for japanerne, og ikke minst de yngre, å få besøk av meritterte roere fra USA. Jeg var imponert over aktivitetsnivået på roingen, den innsatsen og engasjement som vises, og sist men ikke minst, den glede som ble fremhevet ved utøvelse av sporten. For Japanere generelt er helse en viktig del av livet, at sport og roing skulle ha en slik sentral plass var både overraskende og veldig moro å få oppleve på kroppen.

Tokyo er og blir en fascinerende by, nå også med et sportslig element i seg. Hvem vet, kanskje man blir invitert tilbake om et års tid for å forsvare seieren!

Domo arregatto guseimas,

nito</i>