Eights Head i London

NSR stilte i år med flere av sine roere i den massive Eights Head regattaen på Themsen i London. Regattaen bar preg av mye vind, og det var dramatisk når enkelte båter brakk og andre sank.

Med 420 åttere er Eights Head en av de største regattaene i England. Årets utgave skulle bli en for ettertiden da vind mot strøm gav uutholdelige forhold.

Regattaen går med strømmen fra Chiswick til Putney, motsatt retning av Oxford-Cambridge løpet. Da tidevannet var på vei innover var forholdene akseptable. Når vannet snudde tre kvarter før offisiell starttid ble omstendighetene etter hvert kritiske.

Starten ble i første omgang utsatt med 15min grunnet en båt som hadde sunket på vei opp til startområdet. Det var tydelig at arrangørene avventet avgjørelsen fra minutt til minutt da bølgene kom opp mot 1 meter mellom Barnes Bridge og Hammersmith.

Når båtene omsider ble sluppet avgårde, var det Leander som var første båt ut med det italienske landslaget som andre. I båt nummer 3 satt Nito Simonsen og Fana-gutten Nils Jakob Hoff sammen med tyske, nederlandske og engelske landslagsroere. I båt nummer 4, Imperial College, var Sture Bjørvig en av nøkkelroerene. Sammen med Cambridge var det disse båtene som skulle prøve å rive de dominante i rosa ned fra tronen.

Ut fra start var det Molesey som tok initiativet. De tok igjen Italia allerede etter de første 2 minuttene da de i takt 36 rundet Emanuell og entret vinden og bølgene. Bølge på bølge veltet innover båtene der de kjempet seg oppover og søkte uvanlig le langs den mer saktegående elvekanten.

Leander, som i prinsippet er det engelske landslaget, har vunnet dette løpet det siste tiårene. Men i år så det annerledes ut. Molesey rodde lettere og høyere og var kun to lengder bak da det fatale skjedde. Blant bølgedalene befant det seg en trestokk. Molesey traff og mistet muligheten for styring.

Resten av løpet ble rodd med et helt skjevt ror, og sidene byttet på å dra båten rundt. De var nære på med krasj både med Hammersmith Bridge og bøyen Black Boy.

Etter målgang viste det seg at båter sank, den ene etter den andre, inkludert Italia, og at løpet på dette tidspunktet var avlyst. Av de 40 som fikk starte, kom 29 til mål. Molesey, selv etter kollisjon med undervannsobjekt, endte på 3de. Kun 24sekunder bak vinnerne fra Cambridge med Leander 4sekunder bak på andreplass.

”Vi hadde et utrolig godt mannskap i år, og det var svært ergerlig at løpet først og fremst ble avlyst. Ekstra ergerlig er det når vi i tillegg ikke har hellet på vår side og treffer en stokk,” uttaler Nito i en kort kommentar.

Dagen etter var det veteranenes tur og lærdommen var gjort etter gårsdagen. Banen ble kortet ned til halve distansen, og de 140 båtene startet motsatt vei, dermed medvind. Norge hadde også her representanter. Først og fremst en CR/NSR kombo hvor Helge Refsum, Eirik Lilledal og Finn Tveter representerte de rødkledde.

Åtteren tok igjen noen, og ble tatt igjen av noen og var dermed godt fornøyd med innsatsen. ”Vi følgte det gikk bra og avventer resultatet med spenning,” forteller Eirik Lilledal på telefon fra London.

Head of the River i London er en stor ro-opplevelse som leder opp til Oxford-Cambridge neste helg. Den bør oppleves, aller helst med en åre i hånden og blodet som bruser i årene der flere tusen roere tar seg ned gjennom Thamsen.

Se bilder av Italia som synker på http://www.bigblade-photos.net/rowing/events/2007/meh07//bydivision/displayimage.php?src=divisions&im=0354