Fyldig rapport fra Sevilla

NSR-juniorene i Columbus’ fotspor – Den III internasjonale andalusiske regatta 15. og 16. desember 2007.

I Sevilla, byen hvor Columbus la ut på sin oppdagelsesreise, gjorde spanjolene 3. søndag i advent en ny oppdagelse; nemlig at unggutter fra Norge kan ro også utenfor den norske regattasesongen.

Etter initiativ fra, og med god og detaljert planlegging av Erik Sebastian og David, satte en gruppe NSR juniorer kursen mot Sevilla den 13. desember. Gratis innkvartering, forpleining og lån av båter, samt fedrene til Erik Sebastian og Lars som administrativ støtte, gjorde prosjektet mulig. Erik Sebastian hadde på forhånd knyttet kontakt med en av norsk rosports nestorer, utviklingsansvarlig Thor S. Nilsen i FISA. Han er bosatt i Sevilla fra medio november og ut på våren, og trådte støttende til både som tolk, døråpner, utlåner av FISAs båtmateriell, og ikke minst som fagmann på justering av rigging og skværing. Den suksess som de norske gutter kunne feire, skyldtes i ikke liten grad ham. For undertegnede som ledsagende ”ro-far” var hans kunnskaper og fortellerglede som å gjenoppleve den moderne rohistorie.

Vi ble innkvartert på hotellet beliggende på det imponerende anlegget, som besto av en rekke båthaller, et stort område med stativer for ulike båttyper, garderober, dusj og toaletter, samt dommertårn og lokaler for regattasekretariatet, inklusive bar! Størst inntrykk gjorde likevel de fire bryggene for utsetting og opptak av båter. Hver brygge var så lang og bred at det kunne settes ut fire 8’ere på én brygge samtidig! I kombinasjon med tydelige og gjennomtenkte trafikkregler gjorde dette at avviklingen av regattaen gikk greit til tross for det enorme antall båter som skulle ut og inn til enhver tid.

Fredag 14. gikk med til rigging og utprøving av båtene. Dagen startet med godt spansk virvar. Kontaktpersonene skjønte intet eller meget begrenset engelsk, og forsøkte i tillegg å løse ti oppgaver samtidig. Ved hjelp av Magnus (Mossige) sine spanskkunnskaper og Thor Nilsens tilstedeværelse, ble båter og utstyr funnet fram, og virvaret gikk over til et kontrollert kaos. Og da alt var på plass, prøvd og justert, gjennomførte arrangøren er nærmest prikkfri regatta med nesten 1200 startende båter fordelt på nær 200 heat med vel 1000 roere involvert. Når det tas i betraktning at regattaen hver dag startet i mørket kl. 0800 og gikk med fire minutters intervaller mellom startene hele dagen, er det intet mindre enn imponerende. Mannskapene hadde bare fire minutter til å komme inn i banen, ligge opp til start og komme avsted på en \\\"kvikk-start\\\". De som ikke var klare – kom ikke med!

Resultatmessig var regattaen en enestående suksess. NSR ble nr. 12 av totalt 84 klubber, og beste utenlandske klubb utenfor den iberiske halvøy (selv om klubben ved en inkurie fikk utlevert premien til nr 13!). Vi hadde 12 roere på vannet og hadde 11 starter, mens det var hele 20 klubber som hadde både vesentlig flere deltakere og starter. (Beste klubb hadde 38 roere i 75 starter). I 4- ble NSR nr. 2 og 4, (Sven Ole, David, Nicolai, Lars, og Alex, Andreas, Erik Sebastian og Tord som var bare 55/100 fra 3. plassen.) I 8- (Sven Ole, David, Tord, Alex, Andreas, Lars, Nicolai, Erik Sebastian og Philip) ble guttene nr. 3, bare 56/100 fra 2. plassen. I 2x ble NSR nr. 3 og 5, med henholdsvis Sven-Ole og David, og Nicolai og Lars. Og her var vi 54/100 fra 2. plassen. I 4x ble guttene nr. 3 (Sven Ole, Alex, Tord og Andreas) og 9 (David, Nicolai, Lars og Erik Sebastian). Niende plassen (og heatseier) ble oppnådd til tross for regattaens største ”fisk” noen hundre meter fra mål. Båten stilte seg 45 grader på banen og lå stille i 10 sekunder (det er sjekket mot filmopptak).

Alex og Andreas i 2x og Mads, Nikolai Riibe, Philip og Magnus i 4- og 4x gjorde også en hederlig innsats, men havnet noe lenger ned på listen.

Med suksessen økte verdien av de norske trøyer, og juniorene vendte hjem med to trøyer og et par sko i manko. Etter hvert kom også en lommebok og et ødelagt kamera på tapslisten, men i medgangsrusen ble også slike hendelser taklet med fatning. Og sett fra ledsagende foreldres side var turen en ren fornøyelse, uten negative episoder av noe slag. At beskjeder må gjentas både to og flere ganger er det normale. I større eller mindre grad er det et kull med ”hundvalper” som spretter i alle retninger og lever i nuet. Men når det trengs, skjerper de seg. Den største forvandling står Philip for: Fra å være …ja nettopp Philip! … inntar han rollen som en fullvoksen schæfer når hans mannskap står klar ved 8’eren og han roper ”Klar. Over hode. Jaa!!!!!”

Etter avsluttet regatta gikk noen på sightseeing, andre på shopping, mens Erik Sebastian, Philip, Beatrice og Victoria tok en treningsøkt i hver sin dobbel helt til mørket falt over det flotte roanlegget!

Selv værgudene var på NSRs side denne weekenden. Det var sol og lite vind under hele oppholdet (men kuldegrader søndag morgen). Regnet satte først inn da vi nådde Malaga flyplass på vei hjem. Og deretter: noen sover på flyet hjem, mens andre sjarmerer og sjekker opp alt i skjørt, og går av flyet med Facebook-adressen både til 14-åringen på første seterad og flyvertinnene på aldre med deres mødre. Spesielt teknikken med å skrive lapper til unge kvinner rundt omkring i flyet, trykke på ”knotten” og få flyvertinene til å agere brevduer i kabinen bør muligens vurderes av flere…..

Hyggelig var det også at Thor Nilsen sendte følgende attest til Jens i etterkant:

Gruppen din gjorde en fin innsats her i Sevilla under helgen. Du har sikkert fått alle resultatene, og tatt i betraktning at konkurrentene ror hele året – og at puberteten kommer tidligere i syd Europa – gjorde de en kjempeflott innsats. Alle oppførte seg fint og var fine representanter for sin klubb og landet. Du kan være stolt av gjengen!

Redaksjonen takker forfatter:

Tor-Geir Myhrer