Takk til formann Jens – les takketalen i sin helhet

På årsmøtet til NSR 27. mars trappet Jens Kolberg ned som formann etter 6 år. Les takketalen fra NSR i sin helhet, ført i pennen av Dag Sverdrup-Thygeson.

Formann Jens eller Klubbmirakelet, en betegnelse som Runa Bunæs bruker om han i Årboken, har steget ned fra formannstolen. Seks år som formann er lang tid. Bortsett fra vår første formann kaptein Sverre, som var formann i 10 år, er det kun Goffeng-Nielsen som har sittet like lenge som Jens. La meg legge til at snitt-tiden for formenn i NSR er ca 2.6 år. La meg også føye til at Jens har lagt inn minst fem ganger så mye tid som en formann normalt vil gjøre. Da blir det 30 ”normal-formannsår” på Jens. Nå er det ikke antall år men resultatet som teller. Og da tror jeg ikke noen formann har levert mer enn Jens.

Da jeg som medlem av valgkomiteen i fjor fikk som oppgave å overtale Jens til å brette opp ermene for enda ett år, så var jeg ikke på noen måte sikker på utfallet. Ved enkelte anledninger hadde han gitt uttrykk for at nok var nok. Men jeg kunne jo leve i håpet. Jeg viste jo at Jens er utrolig seig og med viljestyrke i mengder. Etter målpassering i 100 km åtterrace i Nederland for mange år siden husker jeg Jens med entusiasme rope at ”dette gjør vi en gang til”.”

Så da jeg i valgkomiteens ærend igjen kontaktet Jens, hadde han heldigvis allerede bestemt seg for å ta ett nytt år. Fordi, som han sa, det er to prosjekter jeg ønsker å fullføre før jeg kaster inn håndklede: det ene er å gjennomføre forpliktelsene klubben hadde tatt på seg som arrangør for NM 2007: det andre er å fullføre finansiering av oppussing av fasadene mot Huk Avenue og båtplassen. I en artikkel i årboken har han selv beskrevet rehabiliteringen av klubbhuset og nødvendigheten av dette. Og som han sier ”vi var kommet til et punkt der vårt viktigste inntektsgrunnlag sto i fare. Leietaker av selskapslokalene hevder at potensielle kunder snudde i døren etter å ha observert fasaden mot Huk Avenue”

Det Jens ikke skriver, dvs. min subjektive oppfattning, er at han ikke tar sjansen på at kommende er formenn har guts nok til å gå løs på en slik omfattende oppgave. Derfor må han selv fullføre denne jobben.

I dag kjenner vi fasiten for begge prosjektene. Arrangementet av NM var perfekt og høstet masse ros. Fasadene og båtplassen er blitt en pryd for oss selv og nabolaget og utført på en slik grundig måte at de bør holde i årtier.

Den som har besøkt klubbhuset på en hvilken som helst kveld, på en hvilken som helst årstid vil være imponert over aktiviteten. Det myldrer i trimrommet og det slipes, limes og lakkes i verkstedet. Kontrasten til hvordan det var for noen år siden er enorm. Da hersket den totale stillhet. Men det var selvfølgelig før Jens ble formann.

Formann Jens liker seg sånn passe på Concepten, ganske bra i overallen, bedre i roantrekk, men aller best i Rød jakke. Helst i en wienervals på byens beste dansegulv. Også på parketten er Jens et forbilde for klubbens medlemmer. Han har lagt seg kraftig i selene for å gjenskape fordums gleder under prismekronene. For Jens, som er en av Lucas nærmeste disipler, vet inderlig vel hvilken stor betydning de sosiale sammenkomster har for klubbens liv og virksomhet. Det kan være de mer formelle fester i klubbhuset, eller de mindre formelle på Solodden, eller de fullstendig uformelle sammenkomster i eller utenfor stampen på Frøshaug. Jens makter å skape topp stemning uansett.

Langt i fra alt det Jens har gjort, og som har stor betydning for klubben, er særlig synlig i ettertid og derfor hurtig glemmes.

Reguleringsplanene for Kalvøya var en slik sak. En plan som blant annet vil gi allmennheten full adgang til Solodden, noe som utvilsomt vil kunne skape store problemer for vår virksomhet

Igjen viste Jens hvilken dyktig strateg og energisk leder han er. Han organiserte møter med aviser, fjernsyn, ordfører, og sentrale politikere og byråkrater i og utenfor Bærum kommune. Og kommunen skjønte etter hvert at de innfødte på Solodden der ute på Kalvøya ikke hadde tenkt å gi seg uten en skikkelig kamp. I øyeblikket er det våpenstillstand, og bare tiden vil vise om det blir behov for ny mobilisering. Jeg håper general Jens er klar.

Det er klart at en vurdering av klubbens virksomhet de siste seks årene er avhengig av øynene som ser og hvilket ståsted vi har. Raceroerne, da særlig juniorene, jubler over resultatene på regattabanene, over fellesskapet, over klubbens miljø, og klubbens energi, og den entusiastiske og uttrettelige formann Jens. Dugnadsgjengene synes det er morsomt å slite når Jens organiserer det hele, gjerne ned til minste detalj. Årbokredaktøren er henrykt over bidragene fra den skriveglade formann. Representantskapets medlemmer som etter et langt møte nikker anerkjennende og forsiktig sier ”der er utrolig hva formann Jens får til”

Uansett ståsted så har vi det til felles at vi kan vi slutte oss til den oppfatning at formann Jens er et klubbmirakel.

Tre ganger tre hurra for Jerns