Siste nytt fra materiellutvalget

Våre tapre medlemmer i materiellutvalget står på tidlig og sent. Sist har de pusset og stelt Mads Thiis (ja sven-ole, det er et morsomt navn). Les om båtens historie og det som ligger bak.

I vinter har 178 Mads Thiis blitt pusset opp. Mads Thiis er en ¾ firer med styrmann fra 1974. Båten har hatt behov for en ansiktsløftning. Mads Thiis har hatt bortimot 20 turer i året snitt. Slitasjen var omfattende, båten hadde ikke vært vedlikeholdt på mange år. Dette ble også tydelig ved demonteringen. De som har deltatt i oppussingen er: Jens Petter Koren og Per Klausen, Jonas Lunde, og Nils Aars Nicolaysen.

Det arbeidet som er gjort med Mads Thiis er reparere å se over tverrspantene. De avstivere til tverrspantene som var dårlige, ble skiftet ut med nye. Fotbrett ble demontert og reparert. Sleideskinnene var løse, og måtte skrus av, hullene plugges og skinnene skrus på igjen. Messingbeslag i båtene har blitt pusset og lakket. Arbeidet med pussing og lakking innvendig har tatt mye tid med Mads Thiis. Båten er lakkert med flere lag, noe som tok lang tid. Dekkene er byttet ut. Rigging og skværing er justert slik at båten skal bli bedre å ro. Mads Thiis har også fått nye dekk foran og bak.

Forståelig nok har alt dette arbeidet lagt beslag på mange arbeidstimer. Men når jobben vel var gjort, er resultatet at båten nå ser ut som ny. De som har jobbet med Mads Thiis har også fått spørsmål om dette er en ny båt. Det om noe burde være eksempel på at de har gjort en god jobb. Så etter oppussingen bør muligheten for flere turer være tilstede. Mads Thiis burde gi NSR’s medlemmener mye roglede fremover.