1 norsk roer til OL

Det ble i går klart at Norge kun vil stille med 1 norsk roer i sommerens OL i Beijing. Norge klarte ikke å kvalifisere noen båt i kvalikregattaen som pågår i Poznan, Polen.

Marianne Nordahl hadde tøff konkurranse og endte sist i gårsdagens oppsamling, 20 sekunder bak vinneren fra Serbia. Som eneste norske representant i regattaen, betyr dette i praksis at Norge kun vil stille med en norsk roer i Beijing – nemlig Olaf Tufte.

Gjennom våren har landslaget ytterligere krympet da 4 jenter har enten trukket seg eller blitt tilbakeført til sine klubblag. Dette gjør at tidligere års skrekkscenario har blitt en virkelighet. Norsk landslag består nå kun av en roer!

Norsk landslagsroing har sett en skremmende utvikling de siste olympiadene. Fra å være en tropp på 11 roere i Atlanta, var de 6 roere i Sydney og 3 i Athen.

Roeren fra Horten vil dermed være den som representerer de norsk farger i Kina. Tufte har en pallplass fra Munchen og en 5. plass fra Luzern som resultater i år. Til helgen kommer den siste muligheten til å teste muskler før OL-finalen i august.

Olaf er regjerende Olympisk mester og er en klar kandidat til å forsvare tittelen. Oppladningen til Beijing vil finne sted sammen med deler av det svenske landslaget i de Bulgarske alper. Redaksjonen ønsker Olaf lykke til – vi vil følge spent med gjennom sommerens begivenheter.