NSR i Barmen Rundt

Den 26. ”Barmen Rundt” ble arrangert lørdag 3. august med stor og god deltagelse fra NSR og CR. Les her fyldig rapport her!

Totalt startet 10 båter og 37 roere, men uten deltagelse fra klubbene fra Frognerkilen, ville klassen for roere i ”Barmen Rundt” i år blitt redusert til tre båter og åtte roere. Fra NSRs side deltok vi med to ¾’ere rigget som dobbeltfirer med cox og én langåret innrigger med cox, men med Esthers rolle som hovedtrener i NSR må vi også kunne ”snylte ” litt på hennes deltagelse i singel, selv om hun ror for CR.

Værmessig greide Risør Ro- og Padleklubb mesterstykket å plassere regattaen i de seks timene med sol og svak vind, som inntrådte mellom et veritabelt regnskyll på lørdag morgen og frisk bris på lørdag ettermiddag. Med de gode forholdene ville Esther prøve singelformen på de 19 kilometerne rundt Barmen. Dette innebar at den ene ¾’erene måtte stille med nestformannen som cox. Både erfaringsmessig og vektmessig innebar dette et betydelig handicap.

Den gule ¾’er (Tine Cederblad) ble bemannet med David Een Sture (stroke), Erik Sebastian Ranberg, Lars Myhrer, Mads Frank, og undertegnede som cox. Den røde (Dag Sverdrup-Thygeson) hadde besetningen Nicolai Astrup Wiik (stroke), Alex Ivanov (Christiania Roklubb), Nicolai Riibe, Ida Fladby (Horten roklubb) og med Johannes Niesen som cox. Begge Nicolai’ene, Mads og Lars deltok i Barmen Rundt i 2007 og fikk en heller dårlig og vanskelig start. Nicolai hadde som stroke bestemt seg for å unngå dette i år, og greide kunststykket å få godkjent starten til tross for at den røde ¾’er tjuvstartet med 3-4 båtlengder!!

Best ut fra start kom dobbeltsculleren fra Kristiansand Roklubb med Helge Tønnesen og Truls Albert, og denne ledelsen både beholdt og økte de gjennom hele løpet. De kom da også i mål på den raskeste tid Barmen Rundt noen gang er blitt rodd på; tiden 1.12.46 var en forbedring av den gamle rekorden med ca. 6 minutter. Dette var et strålende resultat, men da det ble omtalt i lokalavisen ble den intet mindre enn fantastisk. Her het det nemlig at dobbelsculleren hadde rodd 19 nautiske mil på den oppgitte tid. Som kjent tilsvarer dette ca. 35 km, og ville gitt en 2000 meter tid på bare litt over fire minutter. De som følger med på OL, og som tror på det som står i avisen, vil nok undres over hvorfor ikke båten er i Beijing!!

Bak sculleren fra Kristiansand fulgte ¾’erene fra NSR. Til tross for frisk tyvstart ble den røde ¾’er passert av den gule et stykke inn i Nordfjorden. Denne ledelse ga Tine Cederblad aldri fra seg, til tross for at to av sleidene hoppet av underveis. Men som tidene viser, var det ikke mye som skilte båtene i mål. Tilskuere og fastboende rundt målområdet fikk derfor oppleve noe så sjeldent som to lagbåter som spurtet mot mål kraftfullt manet fram av sine cox’er, og til tider som arrangøren beskrev som ”meget gode”.

Etter at man hadde kjempet seg til en plass ved bryggen og tatt opp båtene, ble det servert mat i medbrakt telt. Og da blodsukkeret igjen var stabilisert og krampene var tøyd ut, var ”alle enige om at det hadde vært en fin tur”. Den fineste turen hadde kanskje likevel innriggeren med Marianne Lundh, Reidun Kvaal, Rainer Hártner, Jens Kolberg og Eva Sparre

Brustad, og som i god stil nådde Jens sin målsetting om ”å vise sine konkurrenter ryggen”. De fortsatte også turen til Arendal;- til reker, hvitvin og Hisøya rundt

Barmen Rundt 2008 er historie, men NSR har allerede så smått begynt planleggingen av deltagelsen i 2009. Kanskje en junior /U23 8+ med Esther som cox og løpsrekorden på NSR sin hender!?

Foreløpig får vi kose oss med resultatlisten for i år, som etter en rekke korrigeringer av roernes navn og klubbtilhørighet ser slik ut:

Singelsculler

1.Arne Lindstøl, Risør Ro og Padleklubb 1.31.22

2.Esther Verburg, Christiania Roklubb 1.42 46

Dobbel Sculler

1.Helge Tønnesen og Truls Albert, Kristiansand Roklubb 1.12.46

Treer

1.Janne Spilling, Torill Arnesen og Grete Stokke

Christiania Roklubb 1.39.54

Firer

1.David Een Sture, Erik Sebastian Ranberg, Mads Frank, Lars Myhrer, Tor-Geir Myhrer

NSR, 1.25.58