Uff da!

Alt lå til rette for en fantastisk dag. Været strålte om kapp med en blid Phillip, vannet var helt flatt og Drammen bresket seg med ny bro. Etter at starten hadde gått og løpet var godt på vei, skjønte de som deltok i årets Sølvfastløp at dagen ville bli noe annerledes.

Drammen Roklubb sto igjen som arrangør for det tradisjonsrike elveløpet fra Sølvfast til Bybroen. Med en noe høyere start en tidligere, var det 7km som skulle tilbakelegges på flotte Drammenselven.

NSR stilte senioråtter med blant annet gamle storheter som Georg Engebu, fjellklatreren Henrik Medom og det sveitsiske rofantomet, Hans Jelle Berg. I bare rodrakten og solbriller på bar det oppover elven i fint driv – totalt 6 åttere skulle starte.

NSR startet bak Drammens dameåtter tett fulgt av CR på nr 2, og det var de to sistnevnte det skulle stå mellom gjennom svingene inn mot Drammen sentrum.

Med NSR først, og CR 30s bak var det fram og tilbake med avstanden mellom de to. Noen ganger hadde de nordiske mestre tatt innpå før NSR fikk dratt ifra. Med perfekt styring i NSR-båten ble mållinjen passert, like etter kom CR. Det var uvisst om marginen var større eller mindre enn de tilmålte 30s fra start.

Det ble CR som tok det lengste strået, 10s foran NSR på tiden 20.45. Dette var 6min foran neste båt – Drammen.

NSR stroke, Nito Simonsen, uttalte etter løpet en fattet skuffelse over resultatet.<br>

– Det var uvant og uventet å tape for CR. Det er bare å gi honnør til de nordiske mestre i juniroåtter. På ett høyere nivå er det gøy at naboklubben har fått opp farten på herresiden. Dette vil gi oss mer motivasjon inn mot NM.

Det gikk også rykter om at dette ville ha konsekvenser for NM-uttaket, noe som ble bekreftet av Simonsen.<br>

– Ja helt klart! På samme måte som Tyskland gjorde, skrapper vi nå hele båten og begynner fra bunn av. Her må folk prestere for å beholde plassen sin – vi begynner med blanke ark.

Neste NSR-regatta er Voss for juniortroppen. Seniorene bruker nå de neste 3 ukene til oppladning til NM.