Det er dejligt Ã¥ være norsk roer i København….

Det er dejligt å være norsk roer i København….

Humøret var høyt og forventningene store, da seksten 60plussere dro på rotur i København i uka som gikk.

Vel ankommet med DFDS til Færgehavn Nord gikk turen rett ut til ærverdige Københavns Roklub, en av de eldste (fra 1866) og største i Danmark. Her ble vi fordelt i tre stk 4innriggere med bigblades karbonårer, en helt ny fornemmelse for oss mosjonister! Været var litt gråt, med flatt vann og bra forhold. Med de lokal-kjente styrmenn gikk turen inn i Københavns Havn, under gamle broer og rundt i kanalene om Christiansborg. Her ble det kommandert ”fem harde, kvart åren” og så skled vi gjennem de trange broer. Deretter over på Amager-siden, gjennom en del av det tidligere militære område så vi kom rundt bak om Operaen og fikk sett litt på Christiania fra sjøsiden, før turen gikk inn i Christianshavns trange kanaler, (for)fulgt av to travle havnerundfarter! Da ble det ”åren langs” for å gi plass til yrkestrafikken som seg hør og bør.

Etter en flott kveld i Tivoli var vi dagen etter klar til en rotur fra roklubben Gefion, en av de seks gjenværende dameroklubber i Danmark. Herfra gikk turen nordpå langs Øresundskysten, forbi de store fine villaer i Hellerup og Charlottenlund, før vi snudde ved Skovshoved. Været var fortsatt grått – og det var en del bølger, sådan som det nå er i Øresund når vinden kommer fra sør-øst! Men også det ble tatt med godt humør, og da det ventet en formidabel lunch i klubben sammen med Torsdagspigerne ble ikke humøret noe dårligere!

Roing, kultur og arkitektur første dag, roing og naturopplevelse neste dag – det ble en god blanding, så det blir sikkert flere turer på oss!

Faktisk ble spørsmålet ”hvor skal vi hen neste gang?” allerede stillt på vei sydover utfor Drøbak! Og kanskje kommer KR og Gefion-pigerne på gjenvisit til Oslo?

Takk for turen! Marianne