Junior-påskesamling

Juniorene gjentok fjorårets suksess med hardtrening i påsken. I år foregikk dette på Ormsund Roklub. I år med flere ivrige atlerer enn noen gang. Les hva de bedrev leiren med her!

I år vil leiren treningssentrum være på Ormsund Roklub. Her vil Henley-gruppen og JRVM-gruppen samles med egene båter og trenere. Det vil bli hard trening og en god del seatracing. Det er kamp om plassene i begge lag, og påsken vil bli brukt til å sette de foreløpige lagene, som får prøve seg sammen i Åpningsregattaen. Ønsker du å værepåskehare for juniorene er det bare å lure inn et påskeegg i robærta!

Dag 1 -3

Da er guttene ankommet Ormsund, i fint driv; guttene rodde like gjerne over, for det er jo det de skal. De ror to økter om dagen som blir nøye obeservert av Esther. Nito kom også innom på søndag og hjalp til. Søndag kveld dro alle sammen på Peppes, sammen med jr C og jentene. Der nøt de godt av peppes sin Spis så mye du vil – deal. På mandag var det 8 seatrace for JRVM-guttene. Det blir noen flere på tirsdag. Resultatet av dette er foreløpig ukjent.

Dag 4

Tirsdag begynte med enda flere seatraces for JRVM gutta. For resten var det vanlig, men hard, trening. Herlige kjøttboller ble inntat til lunsj og etter det var det klart hvem som er det foreløpig laget i fireren. Det ble, som forventet, svært jevnt mellom plassene, men til slutt trakk Lars Myhrer, Nicolai, Nico, Astrup Wiik, Markus, Quale, Ålesund, Daae-Qvale Holmemo og Sven Ole, Snole, Nicolaysen de lengste stråene. Det er da disse fire som vil ro sammen i de første regattaene i Norge. Siden det er svært jevn konkurranse om plassene vil det fortsatt være mulighet for endring i laget. Videre er det nå klart for seatrace for Henley-gutta på torsdag. Det blir nok også spennende, og redaksjonen vil følge nøye med og få reaksjonene rundt dette også.

Dag 4 – 7

Torsdag var det dags for enda flere seatrace. Denne gangen var det Henley-gruppen som skulle til vurdering. Etter noe problemer med forholdene på morgenen ble det avbrutt etter 2. løp. De resterende 4 ble tatt etter lunsj. Det ble svert spennende, men Esther holdt kortene tett til brystet og røpte ingen ting før neste dag. Denne dagen var det vanlig intervalltrening etterfulgt av LD tekninsk på jr-vm gruppen og seniorene. På fredag morgen var det flere spente juniorer som avventet Esther beslutning fra gårsdagen. Dette var ikke siste sjanse, men juniorene håpet alle å få en god start på sesongen. Etter torsdagens seatrace ble lagoppstilllingen slik (fra stroke og bakover); A-båt: Nikolai, Ribert, NR, Nordan Riibe, Philip, Phil, Van Heesch, Magnus, Tønsberg, Seatrace, Ivesh, Iversen og Tharald Sund Fongaard. B-båt: Mads Frank, Eirik, Æsen, Aasen og Kris Cato, Kris K, Thon.

Resten av dagen ble fulgt av klargjørelse av lag og testing av lag for langdistanseregattaen til lørdag. Videokamera ble flittig tatt i bruk av Esther i begge økter for å hjelpe de tekniske problem.

Siste dag

Lørdag var det duket for langsitanseregatta. Været var intet mindre enn perfekt, med ikke en sky på himmelen og uten et vindpust. Alle ivrige atleter var på vannet før klokken var pasert 8:30, ivrige til å starte. Kun to roere var ikke med, begge på medisinsk grunnlag, dette var Mads Frank og Håkon Grepperud. Starten gikk på intervall, og da klokken passerte kvart over ni var de i gang. Over 6 km skulle de ro og tidene ble intet mindre enn imponerende. Innenfor toerene var det den kjente Løktoeren som kom best ut av det, med Nicolai Astrup Wiik og Fredrik Winther Thorsen. Blant dobblene ble Nikolai Nordan Riibe og Tharald Sund Fongaard den beste med kun ett sekund etter at Iversen og Van Heesch hadde store styreproblemer. Blant singlene ble Tord Sund Fongaard klart den beste.

Det er enighet blant alle de ivrige at dette har vert en storslagen måte å tilbringe ferien på, men at det likevell nå skal bli godt med noen dager fri. Redaksjonen må også benytte sjansen til å takke alle som har hjulpet til med å ordne for roerene. Spesielt takk til Esther som fortsatt greier å finne seg i disse unges ugreie uvaner.

Bilder kommer så fort det er mulig!