Ã…pningsregattaen 2010!

Åpningsregattaen 2010!

Det var ikke noe å klage på under Åpningsregattaen, vakkert vær, gode forhold og ikke minst de ivrige, frivillige hjelpere fikk dette til å bli en aldeles storartet regatta. Stemningen var på topp da lørdagens racing startet i flotte værforhold, med en svak motvind og skinnende sol.

Dagen startet med en imponerende 2. plass til NSRs Anna Sture og Sara Hegge i JrB 2x. Neste løp, herre U21 2-, hadde kanskje bare to påmeldte båter, men det skulle likevel bli et forykende løp. Begge NSR båter, den ene med Sven Ole og Fredrik, og den andre med David og Markus. Ved 500 meter rodd hadde Sven Ole og Fredrik lagt åpent vann mellom seg og de andre. Men David og Markus vet å kjempe seg tilbake, og ved 1500 meter lå de likt! De kjempet hele veien inn, og det var til slutt et rykk fra Markus og David som ga dem seieren på bare litt mer enn en bruskasse ved mål! Neste rødkledde student i ilden skulle bli Tharald Fongaard, han hadde tidligere på dagen allerede kjempet seg til en a-finale i jrA singelsculler, en bragd det ikke skal skimses av, men det var ikke nok, etter hard kjemping mellom Tharald og Håkon Alber fra Kristiansand, nr 2 fra NM i singelsculler i fjor, endte til slutt Tharald på en 4. plass. 1. plassen gikk til Dag Erik fra Bærum, og 2. plassen til Nicolai Wiik fra CR. Men det er flere gode singelscullere fra NSR som skulle ut å kjempe denne formiddagen. Patrick Sture skulle ut i jrB singel, og gjorde en kjempejobb med å komme på 2. plass! Anna Sture endte på en god 3. plass i jrB jenter singelsculler, samme som Sara Hegge i sitt jrB singelsculler-heat. NSRs senior-damer gjorde et hederlig forsøk i senior 4-, men måtte se seg slått av CR som stilte et sterkt lag. I senior 2x måtte NSRs Sven Ole og David se seg slått ned til 7. plass i en svert hard finale mot 5 kombinasjonslag fra norges roforbund og en båt fra CR. Når det kom til senior firrer var det desverre bare et lag påmeldt, og NSRs håpefulle i firreren måtte se seg nøtt til å ro med jrA, en god gjennomkjøring og de greide å vise forskjellen mellom junior og senior. I jrB 4x for gutter viser NSR som aldri før frem sin bredde i denne aldersgruppen, ved å ta både 1. og 3. plass!

Da søndagen kom skulle det vise seg å bli en, om mulig, enda flottere dag, med en svak medvind, nesten helt flatt vann la dette opp til fantastiske racing-forhold. Og i slike fantastiske forhold måtte da også dagen starte like bra får de rødkledde. JrB gutter firrer var de første som skulle ut. De hadde kun en motstander, Aalsesund, men man kan da bare race det som er der på dagen. De unge, atletiske, studenter gikk ut hardt, og økte hele veien, og vant overbevisende uten å ha mye trening bak seg i denne båten! Neste løp var også firrer, men denne gangen senior. Her var det kun to båter med, NSRs U21 lag, og NSRs O23 lag, U21 laget var det samme som dagen før, mens U23 laget, fyldt opp av legendene Bastien Gallet, Peder Myhre, Knut Georg Engebu og Stian Kjennvold skulle ikke bli lette å slå. De vant overbevisende, og viste U21erne at de fortsatt har noe å gå på mot NM. Også denne dagen skulle senior 2- bli utkjempet kun mellom de rødkledde. Dog i dag var det, som i firrer, en kamp mellom den yngre og den eldre generasjon seniorer. Fredrik og Markus i U21 toeren kjempen hardt, men måtte gi tapt til Stian Kjennvold og Anders Krogh som kom seirende ut av det hele. Det skulle vise seg at underdogsene fra NSR i senior 4x stilte mye hardere enn de andre lagene trodde. Motstanderne var Norges roforbunds åpenvekt 4x, lettvekts 4x, og det svenske roforbundets lettvektslag. NSR med sine U21 roere, hjulpet frem av Bastien Gallet, kjempen lenge om 3. plassen med svenskene, men måtte til slutt gi tapt, og gikk i mål kun ett sekund bak søta bror. Roforbudets åpenvektslag og lettvektslag

tok respektabelt 1. og 2. plass. Petter Svingen tok en god 3. plass i sitt heat i jrB 1x for gutter. Siste løpet for regattaen var nå kommet, jrA / senior herre 8+. Det hadde nå blåst opp, og med 10 s/m medvind satte de tre lagene ut. NSR tok fort teten, men tett etterfulgt av Team Hordaland. Hordaland greide å henge seg på helt til 1500, men her vist NSR sin klasse og tok over en lengde de siste 500 meterne.

Det har vert en intet mindre enn fantastisk helg for de rødkledde studenter. Med opptil flere medaljer og fantastisk racing gjennom hele helgen. Redaksjonen vil benytte anledningen til også å takke alle frivillige som var med å kjøre følgebåt, stå i kiosken, holde båter ved start m.m.! Og selvsagt, en gratulasjon til alle de fremragende prestasjoner vi har sett denne helgen og de utdøvere som står bak!