Studentenes Roklub

En gang var denne generasjon roere unge, lovende og ambisiøse. Nå er de kun lovende og ambisiøse. De er blitt unge menn, lystne på kunnskap og erfaring. Noen drar langt, og lengre enn langt, for å ta opp de hardeste av studier. Noen av dem har lagt roingen til side for sine studier, dog er det også mange som nå satser høyere enn noen gang før!

Det er i alt 9 av de tidligere junior-studenter som nå skal ut i den store verden og bli gjort til ordentlig mannfolk! Tord Sund Fongaard er allerede på University of California, Berkley, og begynner på sitt andre år der nå. Og som vi har hørt om har han allerede gjort stor suksess, ikke bare som student, men også som roer ikledd Berkleys blå og gull! Han tok i fjor et forbredende år og har nå valgt å bruke de neste tre årene på Berkley på å studere Økonomi.

Årets første til å begynne på nye studier er Sven Ole Nicolaysen. Han drar til det beryktede Norges Tekniske Høyskole, NTNU, i Trondheim. Her skal han ta en mastergrad i Marinteknologi, et studie som ikke er å tulle med! NTNU har et rolag, og selv om universitetsroing ikke er noen stor ting her i Norge, er NTNU et av de beste valgene han kan gjøre her i Norge. Og han forsvinner ikke helt fra oss her hjemme i Oslo, han kommer nemlig hjem til NM nå i høst for å styrke seniortroppen! Mads Frank dra til England for å studere. Det er på Oxford Brookes University han velger å ta opp Økonomi og Ledelse de neste 4 årene. Han skal heller ikke ligge på latsiden, Brookes er en av de sterkeste universitetene i England når det gjelder roing, så her blir det hard trening hver dag.

Dog drar ikke alle såpass langt, flere forbli hjemme i Oslo, noen for å studere, noen for et friår med jobb og roing! Blant de som tar friår er David Sture, Lars Myhrer, Fredrik Winther Thorsen og Nikolai Nordan Riibe. Lars har nettopp tatt over trenerjobben for våre yngste juniorer på NSR, og har med det nok å bedrive en tid fremover! Nikolai tar også et friår med jobbing, og over jul tar han et halvår med forberedende fag på den andre siden av Atlanteren. Både Lars og Nikolai planlegger å dra til England for å ro og studere neste år. David tar et litt roligere år, og tar opp fag fra videregående, mens han trener og ror i rødt og hvitt her i Oslo, og håper å dra til University of Washington neste år. Av de som skal studere her i hovedstaden er Markus D. Q. Holmemo, tidligere Ålesunds-roer. Han tar studier i Statsvitenskap på Universitetet i Oslo, men også han fortsetter selvsagt full trening for NSR. Eirik O. Aasen er enda en av de mange som tar opp økonomistudier. Han flytter seg heller ikke langt, han skal tilbringe sine neste 3 år med skolering på skolebenken på BI. Dog som seg hør og bør er det alltids noen som må ut å tjene kongeriket i militæret. Av de ikke lenger like unge, rødkledde er det Philip C. N. van Heesch som skal ut å kjempe for fedrelandet. Han har allerede flyttet seg til Madla utenfor Stavanger hvor han tjener i marinen, her skal han tjenestegjøre i 12 måneder.

Det er nå en smule ironisk at flere av disse flotte, unge herremenn forlater Norske Studenters Roklub, nettopp for å studere. Dog, redaksjonen ønsker dem alle lykke til videre med sine studier, og ikke minst med roing i mang en annen farge enn kun rødt og hvitt. Vi kan bare håpe at de som drar utenlands ikke glemmer oss her hjemme i fedrelandet. Må de alle få muligheten til å kunne samles igjen en dag, kanskje en vakker sommerdag i juni, hvor de kan ro sammen igjen, og minnes gode gamle dager!