For en finaledag!

Natt til lørdag gikk finalen i herrer single sculler. De innledende løpene til Olaf har vært preget av noe trege starter og at løpet har gått fra han før han har fått satt inn 1000 meters rykket sitt.

Slik ble det dessverre i finalen også. Startkanonene Lukas Spik fra Slovenia og Alan Campbell fra England startet løpet med en gang og dro med seg Synek og Drysdale. Olaf hadde en god siste halvdel, men det holdt ikke til medalje, han endte på fjerde noen sekunder bak Alan Campbell på tredjeplass.

Alt i alt et bra VM av Olaf, det var ingen OL takter over prestasjonene hans, men den dagen Tufte er rask ut av startblokkene kan vi regne med at Bonden er i gullform.

En hyggelig overraskelse var jo at dobbelen til Kjetil Borch og Niels Jacob Hoff kom seg til finalen, det er første gang disse guttene er i en A-finale og guttene skuffet ikke. Som Olaf har guttene vært av de tregeste fra 0 til 500 meter. De norske guttene har lært fra semifinalen og var raskere ut i dag, men de var sist store deler av løpet, men ikke like langt bak som før. Da de var tid for de siste 500 meterne fyrte guttene opp kjempekreftene, og spurtet forbi forårets verdensmestre, Tyskland også Australia.

Guttene endte på en fantastisk fjerde plass, som er en helt utrolig prestasjon. Borch og Hoff har hatt feltes raskeste siste 500 meter konsekvent gjennom hele VM.

For de som har fulgt litt med på roingen i New Zealand har sikkert tatt en liten titt eurosport. Der har nemmelig NSR vært sterkt representert. Fra dag en har Nito Simonsen fra NSR kommentert, han har vært oppe midt på natten for å kommentere de norske gutters fremgang og resultater. De to siste finaledagene har Nito blitt ledsaget av Stian Kjennevold som også er en dyktig NSR roer. Disse to guttene har bidratt med god og inspirerende kommentering. Lørdag ble det også et lite intervju med Lars Myhrer som er U21 roer i NSR, han snakket litt om roing i Norge og hva slags inspirasjon de norske guttene er for de yngre her hjemme i Norge.

Store gratulasjoner til hele det Norske laget i New Zealand og redaksjonen ønsker dem en hyggelig feiring og en god og lang pause. Det blir spennende å se neste år i Bled, Slovenia, her er det også kvalifisering til OL i London 2012, det er bare å glede seg!