Masterroing – ikke bare for tidligere verdensmestre!

Liker du å ro utriggere, og liker du å konkurrere, men MÅ ikke vinne? Synes du en regatta hadde vært et fint treningsmål alene eller sammen med andre? Kunne Masterroing være noe for deg?

Det er ønske om Ã¥ fÃ¥ øke aktiviteten for roing pÃ¥ mastersnivÃ¥ – altsÃ¥ de som er sted mellom mosjonsroing og raceroing. Ny Mastersoppmann er Jens Petter Koren. Ta kontakt! NSR har dessuten tatt imot en utfordring fra CR om Ã¥ stille en Ã¥tter i Mastersklassen pÃ¥ Ã…rungenregattaen 7. og 8. mai. Kort varsel, og kanskje ikke med favorittstempelet – men en glimrende mÃ¥te Ã¥ komme igang pÃ¥.

Første skritt er Ã¥ finne noen som har lyst til Ã¥ aktivisere et fellesskap. Det er anledning til – og kanskje veldig lurt – Ã¥ innlede et samarbeid med andre klubber. Det er opplyst at det er en del “glade amatører” i Bestumkilen Roklubb som deltar litt i regattaer for masterroere, bÃ¥de innenlands og utenlands. For Masters er det anledning til Ã¥ delta med kombinasjonslag fra flere klubber, og  i Bestumkilen har de uttrykt ønske om Ã¥ fÃ¥ med seg roere fra andre klubber.

Bestumkilen roklubb har sammen med Oslo Rokrets planlagt en samling for Masterroere. Målet med samlingen er å øke de tekniske ferdighetene til mastersroere og å kunne sette sammen båter på tvers av klubbene med mål om å komme til FISA World Masters i Poznan 8.-11. september. Det er foreløpig planlagt følgende:

Lørdag 14. mai Innføring i øvelser og litt om mastersroing, to roøkter med instruksjon (gjerne i blandede lag på tvers av klubber). Treningsteori for litt eldre kropper som ikke skal til OL. Sosialt samkvem om kvelden

Det vil bli en liten deltakeravgift som skal dekke kostnader til arrangementet.

FISA World Masters går i år i september, i Poznan i Polen. Det pleier å være deltagere fra flere norske roklubber, f.eks. Christiania, Ormsund, Bestumkilen, Bærum, Moss, Drammen, Kristiansand m.fl. De fleste har med seg båter, men arrangørene leier også ut båter.

Det skal være egen klasse for masters i alle norske regattaer, men her i Norge er ofte deltagelsen sparsom. Flest masterroere samles vanligvis i forbindelse med regattaen pÃ¥ Tunevannet i august. En hyggelig regatta er Sorøregattaen 2.-3. juli. Det er samtidig Nordisk mesterskap, hvor NSR skal stille med bÃ¥ter og henger. Her er det ogsÃ¥ mulig for masterroere Ã¥ konkurrere. Løpet er vanligvis over 1000 meter.

Det hadde vært flott om noen hadde lyst til å involvere seg her, i valgfritt omfang og ambisjonsnivå.

Ny mastersoppmann er Jens Petter Koren, og henvendelser kan sendes til routvalget@roklubben.no.

Fra den engelske  www.worldrowing.com hitsettes følgende:

The regatta’s format makes it appealing to rowers of all levels. Overall crew ranking is not determined on the basis of heats, repechages, semi-finals or finals. If entries exceed the number of racing lanes in any of the 100 or more events, as many races as necessary are added to the event, with a medal awarded to the winner of each race.

Competing against rowers of similar age is also an incentive to participate.

Age categories are as follows:
A – Minimum age 27 or more
B – Average age 36 or more
C – Average age 43 or more
D – Average age 50 or more
E – Average age 55 or more
F – Average age 60 or more
G – Average age 65 or more
H – Average age 70 or more
I – Average age 75 or more
J – Average age 80 or more

Og her er det litt om treningsprogram for de ivrige..