Bedre med en time i Drammen enn en dram i timen.

NSR ivrigste roere setter kursen mot Drammen denne påsken, her skal de være og trene hver dag fra lørdag 16 til fredag 22. Les de daglige oppdateringene!

Dag 7. “The final day”

Vi våknet opp idag med todelte følelser, beina far glade for at det var siste dag, men vi har også kost oss masse på leir her i Drammen, med gode forhold, godt selskap og god roing!

På programmet stod det 4*1min i 28 i takt, det er en del av et lengre tilpassningsprogramm. Gjennom uka har vi hatt mange intervaller i taktsikte 26-30 for å sakte tilpasse oss selv til å ro med høyere takt! Etter økta rigget vi ned båter og lastet årer og riggere i hengeren.

Vi har hatt en flott samling i Drammen og har hatt mye fremgang så det blir moro og se til sessongstart!

Tusen takk Drammen!

Dag 6. ”Lactate acid”

Vi startet dagen som vi alltid gjør, med et lite møte, hvor Roger, en sprit tusj og en tavle forklarer hvordan vi skal operere i båten. Ut fra roklubben så det ut som vi skulle greie å snike oss unna vind og bølger, men det greide vi ikke.

På programmet stod det ”6k head race”, vi begynner å merke kjøret etter treningsleiren så det skal bli deilig å få noen dager etter leiren med litt lettere aktivitet.

Nå som det begynner å tære på kreftene så er det et konstant race mot melkesyren så med en gang man kommer ut av båten er det kjapt å kaste nedpå litt sjokolademelk og kanskje en banan, imens man tøyer ut. Så blir det fort å dusje før man finner enten madrassen eller sofaen setter på noen hjernedødt på TV’en (Jackass 3) og konsumerer mat som kylling, juice, nøttemiks og melk (hel, ikke noe skummet eller ekstra lett her i gården)!

Etter at maten har sunket til et respektabelt treningsnivå kastet vi oss ut igjen for en lett teknisk økt. For andre økten var vinden blitt enda mer glad i oss, så vi måtte kose oss på et lite strekk for denne økten.

Nå venter store matmengder, kanskje litt påskegodt og nok en hjernedød film.

Alt i alt

Life is gOooOOod at the moment!

God påske alle sammen!

Dag 5. “Live like you were a world championship rower”

Hver morgen ved 10.00 tiden har vi et lite møte i treningsrommet i Drammen. Her snakker trener Roger hva vi skal tenke på i den første økten. I tillegg får NSR roerne alltid litt mer kunnskap om roing i England; engelske trenere, roere, legender og livsstiler. Vi fikk et lite tips om hvordan nå langt; “live like you were a world championship rower”.

Første økt var i litt kjølig vær, solen hadde ikke helt tittet frem enda. Det var en teknisk økt, med spesielt fokus på en øvelse for raskere catch. Alle roerne kom seg fint gjennom det.

Andre og siste økt for dagen hadde vi fartlek. Fartleken startet med 10 harde tak, 10 rolige tak, 15 harde tak, 15 rolige tak og opp til 20 før det gikk ned til 10 tak igjen. Dette ble gjort tre ganger med en økning av takten hver gang. På denne økten fikk vi også med oss noen drammenroere, så det var nok litt konkurranseinstinkt ute og gikk.

De røde og friske draktene tiltrekker seg publikum i Drammen. Hver økt finner vi et antall rundt oss som titter interessert, og tar av og til noen bilder. De stiller spørsmål også. En liten gutt ropte begeistret ” woow, det ligner på et fly” da han så oss ovenfra fra broen. Kanskje er noen fremtidige roere?

Dag 4. ”Det nærmer seg for hvert åretak”

Noen i U21 gruppa sov over i Drammen for å kunne nyte litt ekstra tid i senga. Det ble kanskje ikke som de hadde håpet, for halv ett bestemte alarmen (som Drammen roklubb hadde skrudd av) for å brøle litt. Guttene som ikke hadde noen kode å tilby sikkerhetsselskapet fikk derfor lov til å nyte en noe ubehagelig tone i en times tid, før en irritert og tryglende telefon fra Sven Ole til alarmmenneskene fikk slutt på symfonien.

Guttene hadde da flyttet seg ned til treningsrommet og gymmattene for å komme litt lengre unna larmen. Så guttene var fornøyde og blide da vi møtte dem i dag tidlig.

Første økt bestod av en 10 km rolig teknikk, vi merker at vi har langt igjen før vi kan snakke om prognosetider og medaljer.

Mot slutten av første økt bød Jr B. 4x opp til dans med U21 4-, vi tok selvfølgelig imot invitasjonen med åpne armer. Det er lenge siden vi har danset i så høy takt, men det var moro å strekke litt på takten (U21 4-vant med en halv lengde).

Andre økt var for de aller fleste 2 x ca 2000m i toer og firer. Det var deilig å få litt racematching og det ble bedre og bedre for hvert åretak.

Etter å ha konsumert store mengder kebabpizza fra en lokal sjappe, dro U21-gutta ut for å se på lokale severdigheter og skikker. Det viste seg at å kjøre rundt i sentrum, med tecnomusikk på full styrke, og vinduene åpne, var vanlig prosedyre for å gli inn blant de lokale. Den berømte “spiralen” måtte også prøves, en tunnel som er bygd som en korketrekker, opp til toppen av fjellet over Drammen

Nå venter en grande middag og søvn (krysse fingrene for ingen alarm i natt).

PS:

Drammenstidende ville ha et intervju med roerne, les det her:

Dag 3. “Race og rodraktskille”

Da kom den tredje dagen i Drammen. Timeplanen for dagen var en teknisk økt etterfulgt av et race. Det var en og en som startet i racet og vinnerne av det hele ble herrene i jrb 4x. Det var for det meste småbåter ute; 2x,1x osv. men på grunn av at en og en startet ble konkurransen jevn og spennende. Distansen var litt lenger enn det vi er vant til, på rundt 5k og takten skulle ikke over 27. Noen barskinger holdt til og med en ganske mye lavere takt for å gjøre det enda litt hardere. Det er roerne sine det…

Været var helt herlig! Roerne var bare i rodrakter, og har til og med skille etter den. Det var så godt som 0 s/m, derfor speilblankt vann. Altså strålende forhold!

I dag ble heldigvis ikke noen båter ødelagt heller, selvom vi oppdager nye grunner og steiner overalt. Det er uansett et bra sted å trene, kanskje spesielt for roere på bau.

Vi håper det fine sommerværet fortsetter videre, stay tuned!

Dag 2. “Grunt vann”

Det startet så veldig bra med rolig vær, rolig vann, fin tempratur. Vi var alle sammen på vannet da klokken slo 10:00, og vi satte opp over elven. Midt i Drammenselva er det en sanddyne som ligger og hviler en 30 cm under overflaten. Godt varslet om denne grunnen styrte 4- unna denne dynen og la seg mellom den og land. Da vi nærmet oss runding smalt det… Vi var kommet for nære land, og under oss lå en mengde steiner som strakk seg opp mot båten vår.

Raskt sjekket vi båten og skåddelokk etter vann, men kunne ikke se noe. Vi krysset fingrene for at det bare var en bulk i kjølen og snudde for å ro hjem. Da vi kom tilbake til bryggen så vi at det langt i fra var en bulk. Rorer var revet tvert av… Heldigvis hadde vi hatt god fart i båten da den traff så kjølen ble revet rett av uten å dra i båten slik at skadene utover det var minimale, men vi beklager på det sterkeste!

Fra nå av ror vi med skjerpete øyne til hver side og under oss for å forsikre oss om at det ikke er noen steiner eller sanddyner som vil ha has på materialet.

Humøret ble trukket opp da Liss og Endre Fongaard Sundt ankom med proviant i form av påskeegg og hamburgere. Tusen takk til Endre og Liss, som etterpå satte seg i bilen for å jakte på snø innerst i Sørkedalen! ¨

Resten av dagen gikk fin fint, men selvfølgelig betraktelig påvirket av formiddagens massakre.

Dag 1. “En solfylt start!

Vi møttes på NSR og slang på de siste årene og båtene før vi fordelte oss i bilene og kjørte mot Drammen. Da vi hadde kommet fram og rigget båter så kilte den røde væsken i gradestokken 18 grader i solen.

Vi bega oss utpå vannet som var stille og uten noe vind. I drammenselva så er det ganske mye strøm så vi brukte 75% av tiden på vei opp også 25% hjem igjen. Vi fordelte oss i båter fra 1x, 2x, 2-, 4x & 4-. Vi har også fått besøk av Peder Myhre som ville få en skikkelig økt på vannet før han dro opp på påskefjellet, samt har Sven Ole dratt med seg en rovenn fra NTNUI.

Andre økten var mye som den første, sol, varmt, blemmer og trening med gode kamerater.

Mellom de to øktene fikk vi besøk fra Nito Simonsen som hadde med seg de nye rodraktene for 2011 sesongen, så andre økt var preget av nye rodrakter i sterk og flott rødfarge!