Kirkebåt i Helsinki

KirkebÃ¥t med rullesleider og plass til 14 roere, en cox og et par passasjerer – det var bÃ¥ttypen vi rodde i Helsinki.

Og vi – det var 15 stk  fra 60pluss i NSR og 5 stk fra Bærum Roklubb.
Det ble byttet litt på å være gallionsfigur, noen rodde den ene vei og noen rodde den andre vei, så alle som ville, kom seg ut på tur i løpet av de tre rodager.
Og tjo hei hvor det gikk, med kulingstyrke 17m/s ble turen inn til Salutorget i sentrum en våt fornøyelse. Her var det som en berg- og dalbane. Var man ikke blitt våt på veien inn, så ble man det på veien tilbake; et kamera og en mobiltelefon tålte ikke den turen!
Første rodagen hadde vi helt flat vann som et speil, hvor vann og horisonten gikk i ett med himmelen, sikke en forskjell!

Akademiska Roddforening har hele syv kirkebÃ¥ter samt en mengde Filippi konkurransebÃ¥ter, en finskbygd innrigger og andre finskbygde trebÃ¥ter.  Helsinki hadde som kjent sommer-OL i 1952.  Rostadion, dvs tribune og tilhørende robane  –  en bane som ikke ble godkjent av FISA – ligger rett ved siden av bÃ¥thuset.  De trener bÃ¥de pÃ¥ den gamle ikke-godkjente olympiske bane fra 1952, og pÃ¥ den bane som ble godkjent, den ligger et stykke unna.

Det som gjorde størst inntrykk var ikke bare å ro i kuling, men også den tøffe ilandstigningsteknikk med ti harde, og opp på stranden til det butter! Den lyden av tre mot stein gjorde vondt i hjertet på en trebåtstilhenger!