Historisk ferd

Søndag 11.september sjøsettes en kopi av en fraktebåt fra år 1595 på Bygdøynes.

Bli med som følgebåt på jomfruferden fra Bygdøynes til Bjørvika.

Oppmøte i klubben senest kl 13.30

Påmelding på liste i klubben eller til tur- og mosjonsjefen på e-post: m-lundh@online.no

Her er invitasjonen:

Kulturminnedagen 2011

Følg frakteskuta ”Stuttjukkens” første ferd fra Bygdøynes til Bjørvika søndag 11.september 2011

I 2008-09 avdekket arkeologer ved NMM Norgeshistoriens største skipsfunn. I alt 13 båter fra renessansens Oslo ble, i tillegg til store mengder potteskår, krittpiper og andre gjenstander, gravd ut og fraktet til Norsk Maritimt Museum.

Den ene båt fant man så interessant at det har blitt håndlagd en kopi av båten, med kallenavnet ”Stuttjukken”. Denne båten skal nå sjøsettes og ros over til Bjørvika hvor den ble funnet.

Alle roklubber oppfordres til å følge båten på sin ferd fra Bygdøynes til Bjørvika søndag 11.september, la det bli en fargerik ferd!

Det maritime program for dagen:

1200             Båten slepes ned til vannkanten av sterke hjelpere mens de synger en hiveshanty

1215            Suppe serveres fra  store gryter nede i fjæra.

1230            Taler:

• Museets direktør ønsker velkommen
  • Førstekonservator Terje Planke forteller om rekonstruksjonen av den lille frakteskuta og om forholdet mellom materiell og immateriell kulturarv
  • Riksantikvar Jørn Holme taler

1255            Dåp ved gudmor

1300            Båten flyter!

1330            På Bygdøynes er båten nå tilrigget og fylt med ballaststein fra bryggekanten.

1400            Med Riksantikvaren til rors, ros Stuttjukken ut fra Bygdøynes og ”hjem” til Bispevika.

Den får følge av en hel liten armada av småbåter som ror i følge.

Det blir satt opp passasjerbåt for publikum som ønsker å reise over.

1500            Ankomst almenningsstranda i Bispevika

Denne lille stranda er trolig det eneste området i hele Oslo havn som har forblitt urørt de siste 300 år. Årsaken er at stranda var skyssted for trafikken over til Christiania. Mens Akerselvas munning ble flyttet, mens andre områder ble fylt igjen og utviklet, forble dette lille ferjestedet urørt fordi alle hadde rett til å legge til der når de skulle inn i gamlebyen.

Sammen med publikum ønsker arkeologene som har deltatt på Bjørvika-utgravningene 2008-2011, Stuttjukken velkommen hjem!