Profil nr. 14 – Nicholas!

Profil nr 14 er junior c-roer Nicholas Bertheau Solem. Denne herremannen er veldig ivrig, han sykler til Kjørbosprinten og løper til treningen. Til nå har han vært den beste av de yngste roerne i singlesculler, både når det gjelder balanse og fart! Nicholas virker også som en veldig god treningsbuddy!

Navn: Nicholas Solem

Født: 29/4/98

Yrke: Elev på Uranienborg.

Bosted: Frogner/Vinderen

Hva var første tanke om roing?

Det virket litt kjedelig men etter første trening så var det ingen tvil om jeg ville fortsette.

Når ble du introdusert for roing?

Når jeg var syv år rodde jeg en stor gammel trebåt fra en øy på sørlandet til fastlandet for å kjøpe melk og brød. Etter kanskje 20 meter spurte jeg onkelen min om han ville overta…

Hvordan / hvem ble du introdusert for roing?

Våren 2010 lurte Edvart Svingen på om jeg ville bli med han til NSR for å trene.

Hvor var din første regatta, og hvordan var det?

Det var vel i Horten. Vi hadde rodd sculler to ganger, men ved en misforståelse plasserte de meg og Edvart i en WinTech båt… Det var ikke lett

Hvor tok du din første romedalje, år, båt, mannskap?

I en dobbel på Årungen i 2010 med Edvart tror jeg.

Hvem har presset deg hardest?

Når jeg rodde åtter for første gang i Klubbkapproingen 2011 med JrB’ere i en trebåt. Det var tøft.

Hvordan får du motivasjon nok til å ro de aller hardeste øktene og de tøffeste løpene?

Trenere og kamerater bidrar sterkt!

Hva med roing liker du best?

Å ro på vannet en varm sommerdag er helt konge. Vi blir jo i tillegg en slags stor familie hvor alle tar vare på hverandre. 🙂

Hva er den verste økten på programmet?

Vi får noen ganske tøffe romaskin-økter om vinteren..

Hva er ditt beste rominne?

Vår første langrennstur til Frøshaug, og klubbkapproingen ’11.

Forbilde(ne)?

Lars Myhrer, helt klart! Bente Vagle og Sara Juel har også vært veldig inspirerende! 🙂

Hva er det mest prestigefylte du kan tenke deg innenfor roing?

OL-gull definitivt, men å få vært med i U-23 VM hadde vært gøy!

Din yndlingsbåt?

Hmm, Bygdøy Vel II, en plastikksingle fra Hasle.

Crocs eller Adidas?

Nei, ingen av de.

Hva liker du best ved klubben?

Det gode miljøet!

Hva savner du mest i klubben?

Kunne tenkt meg et nytt treningsrom..

Driver du med andre idretter, og har du konkurrert eller konkurrerer du i de(t)?

Jeg forlot fotballen for å få mer tid til roing. I tillegg er jeg veldig glad i å sykle og å stå på langrenn.