Invitasjon til enda en åtter-grand prix!

1. Roerne i Norge er invitert til enda en åtter grand prix, denne grand prixen er det Norges Roforbund som inviterer. Her har du og klubben en ekstra sjanse til å vinne en premie!

Her er den formelle invitasjonen fra Norges Roforbund:

Åtter-Grand Prix 2011 / 2012

Norges Roforbunds åpne vinterturnering på romaskin

Alt dere trenger i klubben er

• 1 romaskin
  • 4 eller 8 roere

Åtter Grand Prix er en lagturnering for klubbene. Et lag består av 4 eller 8 personer, som sammen ror en fastlagt distanse eller tidsperiode på romaskin. Turneringen foregår i den enkelte klubb. Man skal altså ikke møte til start på et sentralt sted, men ror i egen klubb.

Klasser:

Junior mix  eller junior gutter (roere til og med 18 år)

Junior jenter

Åpen mix (minst 2 av motsatte kjønn)

Åpen herrer

Åpen damer

Masters mix, herunder også rene herrelag (født 1977 eller før)

Masters damer (født 1977 eller før)

Masters 50pluss  mix, herunder også rene herrelag

Masters 50pluss  damer

Vinterturneringen består av 5 runder som avvikles i perioden november – mars. Hver runde består av en unik konkurranse.

Et lag består av 4 eller 8 utøvere, laget trenger ikke å bestå av de samme 4 eller 8 personer gjennom hele turneringen, dog kan maksimum 1 person (4-lag)  / 2 personer (8-lag)  samtidig representere andre lag. Ingen utøver har lov til å representere flere enn 2 lag.

Runde

Åtter

Firer

2 x (8 x 500m)

2 x (4 x 500m)

8 x 2000m

4 x 2000

8 x 15 min.

4 x 15 min.

8 x 1000m

4 x 1000m

Maraton 42 195m

Halv-maraton 21 097m

Stafett betyr, at konkurransen gjennomføres på en romaskin med glidende overgang mellom deltakerne.

Regler:

Hver runde med egne regler gjennomføres senest de angitte ukene med seneste avslutning søndagen kl 24:00.

Innrapportering skjer på eget skjema senest etterfølgende mandag (dato i parentes ved hver runde) kl.12.00 til                                      8GrandPrix@roing.no

Påmelding og deltakergebyr: Ingen forhåndspåmelding, intet deltakergebyr.

Konkurranse og poengregler:

I hver klasse og runde gis det plasseringspoeng.  Eksempel: ved 10 deltakende lag i en klasse får klassevinneren av runden 10 poeng, nr. 2 får 9 poeng osv. Det er premiering til de beste lag innen hver klasse etter vinterturneringens avslutning.

Runder:

1.    runde: 2 x (8x500m) stafett                                                                     Senest UKE 46 (21nov)
utføres med nedtelling på romaskinen. Det startes med distanse 8000m på displayet. Det veksles  for hver 500m innen en vekslesone på 100m (50m før og 50m etter). Deltakerne kan ro i den rekkefølge de ønsker, dog må ingen roer ro 2 delstrekninger etter hverandre.
Slutt-tiden er den tid som vises i displayet når distansen er nede på 0 meter; vekseltiden er inkludert (flyvende skift)

2.    runde:  8 x 2000m stafett                                                           Senest UKE 50  (19des)
utføres med nedtelling på romaskinen. Start med distanse 16 000m på displayet. Det veksles  etter hver 2000m med en vekselsone på 100m (50m før og 50m etter). Hver roer ror en del-distanse, ingen kan ro 2 ganger.
Sluttiden er den tid som vises i displayet når distansen er nede på 0 meter; vekseltiden er inkludert (flyvende skift)

3.      runde: 8 x 15 minutter stafett                                                         Senest UKE 4 (30jan)
utføres med nedtelling på romaskinen. Start med romaskinen innstilt på 120 minutter. Det veksles for hver 15 minutter med en vekselsone på 15 sekunder før og etter. Hver roer ror en del-distanse og ingen kan ro 2 ganger.
Sluttresultatet er den distanse som laget ror på de 2 timer.
Konkurransen gjennomføres på en romaskin, med flyvende skift.

4.     runde: 8 x 1000m stafett                                                                  Senest UKE 8 (27feb)

utføres med nedtelling på romaskinen. Start med distanse 8 000m på displayet. Det veksles  etter          hver 1000m med en vekselsone på 100m (50m før og 50m etter). Hver roer ror en del-distanse, ingen kan ro 2 ganger.

5.     runde: Maraton stafett på 2 romaskiner                                 Senest  UKE 12 (26mar)
utføres med nedtelling på romaskinen. Start med begge romaskinene innstilt på 21 097m. Det veksles etter behag. Når tiden har gått, skal hver roer ha rodd minimum 2000m. Sluttresultatet er tiden som vises i displayet når distansen er nede på 0 meter, de to tider legges sammen.
Konkurransen gjennomføres på to romaskiner, med flyvende skift.