Wallingford Head of The River AKA hjemmebane for NSR sønner på Brookes!

Wallingford er en roklubb som ligger ca 1800 meter opp elven fra Oxford Brookes sitt båthus. Denne søndagen 27 november arrangerer de Head fra railway bridge til Oxford University Boat House, som er ca 4200 meter. Denne delen av Themsen er rangert som beste rostrekket på Themsen, dog Wallingford Head har nok valgt den vanskeligste delen, med en krapp 90 graders sving og en sjikane.

Racet foregår i vanlig head race stil hvor man starter i intervaller, så man vet ikke hvordan det har gått før man er i mål og resultatene og tidene har kommet ut.

Brookes har fordelen av å ro på denne delen av elven hver uke, så coxene våre vet hvordan svingene går og når man skal legge inn trykket. Det er to løp pr roer, et løp i first divition som er fra 10:00 til 11:30 og et i second divition som er fra 13:00 – 14:00.

David Sture og meg selv (Lars Myhrer) var representantene fra NSR med et annet norsk innslag i Magnus Iversen. David Sture startet første divisjonen i topp Ã¥tteren til Brookes, som dominerte Senior klassen og cruiset inn til bane rekord med 11 sekunder!! I andre Ã¥tteren befant det seg en norske baugpar i form av Magnus Iversen og meg selv. Vi vant ogsÃ¥ vÃ¥r klasse, IM2 (nr 1 av 25 Ã¥ttere) og satte tredje beste tid i division 1.

Etter pausen (og en full english på cafeen) var det tid for division 2. Nye båter og kombinasjoner ble satt på vannet, David Sture stilte nok en gang i senior åtter hvor de vant i overlegen stil. Baugparet fra forgje race hadde nå byttet plass til syv og stroke sete, denne gangen var det IM3 som stod for tur (IM3 = rangering av roere etter sweep poeng, jo mer poeng jo høyere klasse), siden Magnus og jeg ikke har rodd så mye England har vi nesten ikke poeng og kan derfor stille i lavere klasse.

Vi startet rett foran Oxford University Boat Club Lightweights, målet var å slå treningskameratene (dog kamerat er et ord som ikke brukes ofte når man beskriver OUBC)…. Vi gikk ut hardt og etter 1 km begynte OUBCL å falle bak i mål var de langt i periferien. Vi vant vår klasse igjen og var 21 sek foran andre plassen (OUBCL).

Alt i alt en særdeles vellykket dag pÃ¥ jobb! Brookes dominerte regattaen med 7 seiere (dessverre en seier mindre enn i fjor…)

Pip pip old bean

Lars Myhrer