Ulykke med roere

Langturskonkurranse gÃ¥tt feil! En 3/4 utrigget bÃ¥t tok inn vann, fem stykker ble liggende i det iskalde vannet. Tenk sikkerhet!
Aalesunds Roklub arrangert i gÃ¥r en langturskonkurranse de har hatt i flere Ã¥r, hvor de ror innover i fjorden fra Ã…lesund. I Ã¥r holdt dette pÃ¥ Ã¥ gÃ¥ forferdelig galt. En firer, vissnok en ¾ utrigget gigbÃ¥t, ble helt fylt med vann og sank.  De fem om bord ble liggende i vannet i rundt 20 minutter før de ble plukket opp, og temperaturen i vannet rundt Ã…lesund er neppe særlig høy pÃ¥ denne Ã¥rstiden. En av roerne var sÃ¥ nedkjølt at sykehuset valgte Ã¥ beholde ham over natten. Det var ifølge vÃ¥re kilder ingen følgebÃ¥t med robÃ¥tene, og de to andre bÃ¥tene i konkurransen var for langt unna den forliste bÃ¥ten til Ã¥ fÃ¥ med seg at noe galt hadde skjedd.
Dette understreker viktigheten av Ã¥ tenke sikkerhet nÃ¥r man skal ut og ro, og vurdere forholdene nÃ¥r man velger bÃ¥t og farvann. Vanlige utriggede bÃ¥ter skal kun brukes i skjermede omrÃ¥der, dette inkluderer ¾ utriggede bÃ¥ter. Ønsker man Ã¥ ro i farvann som er utsatt for vind og bølger mÃ¥ man velge innriggere eller bÃ¥ter spesielt bygget for Coastal Rowing. I NSR har vi alle typer bÃ¥ter tilgjengelig.

Rapport om hendelsen er ogs̴ laget Рles den her!

Se ogsÃ¥ avisartikkel i Sunmørsposten: http://www.smp.no/nyheter/post460865.ece