O´Årungen

O`Årungen

En fin helg med liten medvind på lørdag og ca 1m/s på søndag. Med farge fra solen og slitne bein har roerne dratt hjem, før det til neste helg er på´n igjen! Les vår svært utfyllende rapport her.

For jrc og jrb var det årets første regatta og jrc stilte sterkt med minst to båter i hver klasse. I mix 4x var det forsøk, men begge båtene tok seg til finalen som skulle gå seks timer senere. I mellomtiden var det flere gode resultater blant annet Nicholas Solem kom på 2. plass i sitt singel heat, Ola Tunby Opdahl og Oscar Hoff kom på 2. plass i 2x, Emilie Helvig Stabe kom på 3. plass i dame jrc singel og var strålende fornøyd da hun rodde inn til premiebrygga. I jrb rodde Sara Juel inn til en 2. plass i 2x med Sofie Slotsvik fra Ålesund som erstatter for Bente Vagle.

I dame jrA 2x stilte Sara og Anna. De var svært spente på hvordan de kom til å klare seg, men som Sara sa i forkant av løpet; i dag er dagen. De gikk hardt ut fra start og rundt 1000m var de i ledelse. I de gule bøyene var det fortsatt laget i rødt som var foran og kom til slutt først over mållinjen! Det ble veddet på om Anna kom til å gi fra seg et lite seiershyl, og det ble det selvfølgelig. Ingen seier uten! (ingen veddet i mot så ingen ingen fattigere eller rikere…)

Finalen for mix jrc 4x var kommet og de to lagene satte seg spente i båtene og rodde opp til start. Laget bestående av Edvart Solberg Svingen, Kirsti Bratlid Mordt, Ola Tunby Opdahl, og Oscar Hoff kom på 3. plass et sekund bak 2. plassen. Laget bestående av Jonas Juel, Elisabeth Astrup Wiik, Albertine Tønsberg og Nicholas Solem var veldig uheldige for Nicholas sitt fotbrett løsnet underveis i løpet og de endte på en 5. plass.

På søndagen var det omtrent vindstille og dagen startet bra. Ola kom på 3. plass i sitt singelheat og Nicholas gjorde det samme i sitt heat 22 tiendeler bak 2. plassen. Etter løpet sa han at det var det noe av det kjipeste han hadde vært med på og konkluderte med at han måtte trene mer.

Det var også dagen for første åtterløp for Oslo Kraftsenters åtter bestående av fem NSR gutter, tre CR, men grunnet sykdom ble Harald Vinje(CR) byttet ut med Robin Fjeldstad (Moss). De kom først i mål med flere båtlengder til andreplass. Så dette lover godt!

Oscar Helvig kom seg til a finale i single, mens Theodor Wiik endte på 3. I b finalen. 2xen med Patrick  Sture og Petter Svingen klarte akkurat ikke ta igjen Drammen i finalen og endte på 4. Anna fikk sølv, bak den uslåelige Benedikte Tollefsen (Fana) og Sara kapret bronsen. 2 av 2 på pallen er ikke aller verst.

I herrer jrc 2x kom Jonas og Jakob Øvensen Aanderaa på 3. plass.

I dame jrb 2x var Bente Vagle tilbake på plass og hun og Sara endte på 1. plass i årets første løp sammen. Neste generasjons stjernedobbel!

I mix jrc 4x var det nå nye folk som skulle ro sammen. På 2. plass endte Jonas, Kirsti, Ola og Oscar. De rodde bra sammen og var på vei til å ta igjen laget som vant, hadde banen vært litt lenger hadde de kanskje greid det. I den andre båten satt Emilie, Nicholas, Albertine og Nikolai Akselvoll.  I den båten skjedde så mye forskjellig at de brast ut i latter underveis, men neste gang vinner de selvfølgelig.

Seniordamene presterte med sølv i 4x, og stilte også opp i 2xer. I tillegg hadde NSR tre menn i Masters 1x, Simon Nicholas, Nevijas Budovas og Christian Grosse. Alle fra forskjellige nasjoner i Europa. De stilte også i en 2x i samme klasse.

Grunnet sykdom var ingen av u23-guttene til stede og vi savnet dem veldig.

Takk til Moss roklubb og værgudene for et fint arrangment!