Ratzeburg International 2012

9. og 10. juni ble det arrangert en internasjonal regatta i Ratzeburg, Tyskland. Denne regattaen er primært for U23, men har selvfølgelig andre klasser også. NSR sendte fem roere som skulle stille i firer uten styrmann på lørdag og søndag.

Fredag ankom vi Ratzeburg som er en idyllisk liten by en time utenfor Hamburg. Vi ble møtt av noe som minnet om 12 sekund meter, hvite hester over hele vannet, med det var i alle fall medvind. Vi bodde på et fint lite motell/ungdomsherberg 10 min med bil fra banen sammen med det polske landslaget.

Andre lag fra Norge var en LW4x, Team Current Rowing BM4x, Ormsund M4x, JW1x fra Fana, LW1x fra Bærum og BLM2x fra bergen/sandefjord.

Lørdag var det lite bedring å se fra fredag, det var 7 båter påmeldt i vår klasse (firer uten styrmann), 3 Tyskland lag, Frankrike, Polen, Brasil og NSR. Denne regattaen brukes som U23 kvalifisering for Tyskland så mange fokuserte Tyskere i Ratzeburg denne helgen.  Ble primært land oppvarming for å unngå å bli våt lenge før start. Lørdagens lag består av Sven Ole, Lars, David og Markus, mens Fredrik hopper inn for Lars på søndag.

Første 1000 oppførte vannet seg ok, ikke masse bølger og godt med medvind, så første 1000 fløy unna, vi var ikke de kjappeste de første 500m, men i andre 500m hadde vi en høyere marsjfart enn Polen, Frankrike, Brasil og Tyskland (tredje laget), ved 1000 meter lå vi ganske tett, med unntak av 2 tyske lag som hadde et par sekunders ledelse. Siste 1000 var en annen opplevelse, mye bølger gjorde roingen vanskelig, men vi holdt fokuset inni båten og forlot Brasil, Frankrike og spiste opp mer og mer av Polen. Vi var usikre på akkurat hvor langt det var til mål på grunn av dårlig markering. Sven Ole gamblet på 500m igjen og det stemte ganske godt, vi tok en ledelse på polen og Tyskland 3. med en meter, men siste 250 kom det noen fisker og vi mistet ledelsen og tapte tredjeplassen marginalt. Tiden ble ganske god selv om forholdene siste 1000 var vanskelige, vi kom inn på 6:06:80, seks sekunder bak vinneren som holder medaljører fra 2011 U23.

Alt i alt ganske godt fornøyd med løpet, en veldig god erfaring og pekepinn hvor vi er.

Søndagen var noe roligere, mindre vind og bølger. Fredrik hoppet inn og var klar til å ta Polen som slo oss på lørdagen. Det var noen lagendringer, Brasil stilte ikke, et nytt Tyskland lag og nye roere i Polen laget. Som på lørdag hoppet de to av de fire tyske lagene ut tidlig, men resten av feltet var ganske samlet, Frankrike prøvde på en fly and die taktikk, og det gjorde de virkelig. NSR rodde igjennom feltet i midtre tusen og lå på 3 plass inn i siste 500m. Polen holdt bare i 1500m og endte sist i finalen.

Veldig god erfaring for oss og alle andre fra den Norske troppen som jobber hardt for å kvalifisere seg, dette kommer til å hjelpe oss videre!

Tusen takk til Oslo Kraftsenter, NSR og alle andre som har hjulpet!