Klubbkapproingen 2012 Рhvem kom, s̴ og vant?

Klubbkapproingen 2012 – hvem kom så og vant?

Klubbkapproingen gikk av stabelen lørdag 13. oktober kl.10 i høstlig vær, men i god stemning.

Deltagelsen var sterkt preget av at våre aktive juniorer og seniorer deltok i langdistanse regattaen på Årungen. Den største klassen under klubbkapproingen ble derfor innrigger 4 i klassen 60 . Her stilte 3 båter. Etter at Marianne med sikkert skjønn hadde fordelt mannskapene slik at båtene skulle bli mest mulig jevnbyrdige, la alle friskt av i vei innerst i Frognerkilen. Løpet ble imidlertid avbrutt p.g.a. tekniske sleideproblemer i den ene båten, men selv etter omstart rodde 4’eren stroket av Jacob Nordan inn til en forholdsvis komfortabel seier.

Neste klasse var 2x i Generation Challenge. Også her stilte tre båter, med Jonas og Erik Juel, Jeremy og Simon Nicolas og Edvart Svingen og Tor-Geir Myhrer. Raskest båt over banen var Juel-kombinasjonen, men etter korreksjon for alder og racerroerfaring, gikk seieren til familien Nicolas. Et resultat som fikk unge Juel (12 år), med lett bebreidelse i stemmen, til å utbryte: Hvorfor er du ikke eldre, pappa? Forøvrig var det flere fremmøtte som hadde ønsket å ro i GC, men som ikke hadde skaffet seg et “stebarn” på forhånd. Bedre forhåndsplanlegging folkens!

Til slutt var det fakultetsløpene. Her gikk ingeniørene seirende ut av striden med medisinere og en økonom/jurist-kombinasjon. De mente selv at de vant på bedre teknikk,
men de øvrige deltagerne anførte at også det forhold at de rodde en paråret ¾’er, mens konkurrentene benyttet en langåret, kunne ha noe med utfallet å gjøre.

Det hele ble avsluttet med medaljeoverrekkelser til de deltagere som hadde holdt ut i den sure nordavinden. Og alle var enige om at det hadde vært en god klubbkapproing, som med sikker og kyndighånd ble ledet av
Eirik Lilledahl, og hvor tilstedeværelsen av klubbens leder, Dag Finn Erlandsen
og rosjef Frode Johnsen bidro til å markere at den formelle vannsesongen var
over. Senere på dagen var det høstfest, men det er en annen historie.

Rapport fra den yngre garde.

Selv om temperaturen på årets klubbkapproing ikke var på topp, så var i alle fall humøret det. Grunnet langdistanseregattaen på Årungen, var ikke Junior-roerne akkurat overrepresentert. I tillegg hadde svært få JrC-roere funnet veien til roklubben denne dagen. Men de som var der (Undertegnede og Edvart Svingen) ga alt i det ene løpet de stilte opp i. Generation Challenge gikk av som andre løp for dagen, og her stilte jeg og Pappa (Erik Juel) opp mot Simon og Jeremy Nicolas, og Edvart Svingen og Tor-Geir Myhrer. Dette var sprekingen Tor-Geirs andre av tre løp for dagen, god innsats av ham. Starten gikk, og Pappa og jeg fikk en god ledelse ut fra start. Ledelsen ble verken større eller mindre i løpet av de 700 meterne vi rodde, og vi kom inn først foran Far og sønn Nicolas, og med Svingen/Myhrer på tredje. Så gjenstod den ekstremt vanskelige jobben å finne ut hvem som egentlig hadde vunnet. Systemet var visstnok helt riktig, men jeg har på følelsen at det egentlig ble laget som det ble for at noen skulle kunne slå Peder og Cato Myhre. Uansett var ikke de med, så seieren gikk klart til Simon og Jeremy, med andreplass til familien Juel, og en knepen tredjeplass til Svingen/Myhrer. Deretter var det ¾ løpet, der ingeniørene stakk av med seieren. Til slutt var det premieutdeling for de som hadde valgt å stå igjen i det ufyselige været. Takk til Eirik Lilledahl og Dag-Finn Erlandsen for et flott arrangement. Neste år satser vi på å få flere deltagere blant de yngre.

Jonas Juel