Roerlangrennet 2013

Årets roerlangrenn gikk av stabelen sist søndag, med blåføre og passelig antall minusgrader. I år stilte NSR med overaskende få deltagere i forholdt til tidligere år, og det skulle vise seg når pokalen for flest deltagere ble delt ut.

Rundt 35 skiglade roere, fra Oslo rokrets, hadde funnet veien til Sørkedalen for og etterpå forhåpentligvis kunne si at de viste konkurrentene ryggen. NSR hadde startene i nesten alle klasser, men enkelte kunne det nok vært et rikere antall røde.

Etter en litt sen kveld i forveien hadde jeg ikke noen større forhåpninger til meg selv enn å fullføre mine 5km og etterpå gå inn og spise boller og vafler. Disse planene ble selvsagt endret da David Anderson foreslo å se hvem av oss som var best på ski. Konkurranseinstinktet ble vekket og jeg byttet ut den lille turen min med blodsmak i munnen og syre i beina. Vi holdt sammen en god stund, men etter noen utforkjøringer skaffet min suverene gli meg en luke. Om luken ble noe større eller mindre vet jeg ikke, men jeg kom i mål først av oss. Ettersom jeg kom langt bak David i fjor har jeg nå endelig funnet en passende taktikk. Ikke ha noen forhåpninger til meg selv (her kommer det med lite søvn inn) og satse alt i HF glider, cera pulver og en proff smører og dermed forhåpentligvis få en luke på glien.

Ellers var det også mange gode resultater. David vant herrer jr. B, Bente kom på 2. i damer jr. B og Markus vant herrer senior elite med Nito hakk i hel. De øvrige NSR medlemmene ga også forhåpentligvis det de hadde og kunne se seg vel fornøyd i mål enten de gikk 5, 10 eller 20km.

Til slutt var det bare å sette seg inn, kjøpe det man orket av boller og vafler og vente spent på hvilken klubb som hadde flest deltagende og dermed fikk med seg vandrepokalen hjem. De siste årene har det vært ganske klart at NSR vill få med seg pokalen hjem, men i år var det slett ikke sikkert. Men til slutt kunne Marianne si at NSR hadde vunnet med 13 deltagere, en mer enn Ormsund hadde.

Tusen takk til Oslo rokrets som har stått for premier, kaker, kaffe, tidtaking og et strålende arrangement. Vi håper flere møter opp til neste år. For som det ble sagt, og så mange ganger er sagt, så er jo langrenn en super trening for roing gjennom vinteren.