Hitting the road

Nå er vi hjemme igjen, les de siste oppdateringene her! Nå også U23 oppdatering fra Aviz!

Oppsummering fra Aviz (U23)

For første gang ble det avholdt en pre-easter training camp, ogsÃ¥ kjent som vinterferieleir, for del eldtste av de aktive i NSR. Isen la seg sent i Ã¥r, sÃ¥ en førsmak pÃ¥ roing ble utført i desmber og januar, og fortsettelsen i Aviz gjør at roing ikke trengs Ã¥ “finnes opp pÃ¥ nytt” i pÃ¥sken, hivlket det tidvis kunne virke som i Belgia i fjor.

Rogers kjenningsmelodi, “ofcourse it´s gonna be rusty”, inntraff kun én gang, og ble raskt byttet ut med “not so bad”, hvilket før ikke har skjedd før langt ut i april, begynnelsen av mai. Et godt tegn.

Sultne etter Ã¥ vise at vi ikke er i “dÃ¥rlig form og et stykke bak” ble vær økt utført med viljestyrke og bestlutsomthet som hører vinnere til. Lengre økter, bedre økter, flere økter. Om sÃ¥ ryggen til Sven Ole tok vinterferie pÃ¥ nest siste økt, sÃ¥ var de 17 øktene før det sÃ¥ gode at vi like vell kunne si oss fornøyde. Ryggen er nÃ¥ 90 % bra igjen.

Ambisjonene er høye for Ã¥rets sessong, bÃ¥de for U23 og juniorer. De gamle lærer de unge, de unge lærer de gamle. Inspirasjon ble utvekslet begge veier. Med smakebiten “Aviz-2013” i bakhodet vil ukene før pÃ¥ske vil bli utført til punkt og prikke!

Torsdag

Dagen startet med kort løpetur før vi satte oss i hotellbilden mot flyplassen. Vi ble kjørt av en portugiser med lommekniv i hånden som kjørte 110 km/h i 60km/h sone, men vi har overlevd både det og flyturen, og er nå hjemme etter et par veldig gode dager i Aviz.

Tusen tusen takk til klubben som sendte oss hit, det blir det resultater av!

And to Roger; thank you for your patience and incredible coaching! you must be a wizzard.

Onsdag

Om vi var slitne før første økt i dag, er vi det hvertfall nÃ¥! Første økt var ca 18k. Ved halvveis og i enden av sjøen hadde vi et “Head Race” pÃ¥ ca 6k. Det var 4x med Sara, Theodor, Anna og Petter mot 2x med Oscar og Patrick. Allerede før start var vi temmelige utslitt, men vi sattet i gang. 2xen startet 20sek foran 4xen, og endte (dessverre) 44 sek foran 4xen i mÃ¥l. Etter rundt 24 min var begge bÃ¥tene i mÃ¥l. Det var som Ã¥ ro i mørke da vi ikke ante hvor langt det var igjen og for hvert tak som gikk ble det litt vanskeligere Ã¥ holde trykket og akselerere i slutten av taket. Men som Roger sier, nÃ¥r du er utslitt vil du automatisk komme frem til den enkleste og som regel beste teknikken.

Tirsdag

I dag dro u23 gruppen hjemover. Alle var nok svæært slitne og Sven Ole hadde hoven rygg fra morgenøkten i går. Så da var det bare oss juniorene igjen med det danske landslaget og det norske landslaget Frida Svendson. Profiler som Henrik Stephansen, Mads Rasmussen og Juliane Rasmussen er overalt!

Morgenøkten startet med at en 2m lang dansk roer veltet på bryggen. Han spratt opp på bryggen på null komma niks, men måtte ut i vannet igjen da han glemte båten som skled lenger og lenger vekk.

Vår økt ble ganske lang med Theodor og Sara i 2x og Patrick, Petter, Anna og Oscar i 4x. Alle er helt utslitt og i slutten var det så vidt vi klarte å skvise ut litt juice fra lårene og dytte båten fremover. I dette øyeblikket sluknet følgebåten med Roger i, fordi han hadde kjørt rett i et fiskegarn. Vi fikk tredd det av og rodde desperat inn til bryggen og til en mini vekt/styrkeøkt.

Lunsjen var som vanlig kjempegod og Oscar spiste til han nesten begynte å gråte. Vi andre stoppet allerede da det begynte å gjøre litt vondt i magen.

Søndag

Første ”økt” på programmet er en liten joggetur for å få i gang appetitten. Joggeruten går på en vei mellom appelsin-, sitrontrær og hester. Det er her vi får den ferskpressete juicen fra hver morgen.

Første økt på vannet rodde vi i evigheter frem og tilbake, i regn og hagleskudd fra jegere overalt. Omtrent alle fingrene hadde blemmer på denne tiden.  Morgenøkten blir etterfulgt av en kort vektøkt så er det endelig lunsj!

Andre økt utforsket vi andre siden av innsjøen. Det så ut som amazonas og beige kuer gikk langs vannet. Jentene satte seg i 4x med guttene, det gikk fint, guttene trodde nemlig det skulle bli mye verre..

——

Etter at flyet vårt var litt over en time forsinket, kom vi først frem til hotellet og sengene våre nærmere kl 0230. Men selv i mørket kunne vi se hvor fint hotellet er! Alle rom er veldig moderne innredet med en vinduvegg og terrasse. Vi får mat 24/7 og den er veldig god. Treningsrommet er en kasse med to vinduvegger, den ene mot vannet og den andre mot hotellet. Kassen inneholder alt av nyttig treningsutstyr. Alt er rett og slett bare helt topp!

Vi er så heldige å ha treningsleir på et sted som Aviz. Det er vann i massevis, over 10 grader og vi bor på et eget svært stilig Ro-hotel. Vi håper på at i tillegg til stort utebasseng har de også internett. Har de det, vil vi komme med jevnlige oppdateringer av såre hender, mat, bilder av roere og mye mer!

u23erne rapporterer sol og 25 grader, vi får håpe det holder til oss juniorer kommer!

Her kan dere se litt hvor flott vi kommer til å ha det!