Solodden klar for ny sesong – rapport fra landstedet

Solodden klar for ny sesong – rapport fra landstedet

NSR holder seg i tillegg til vårt slott i Huk aveny også med landsted og seter. Les om vårpuss på Solodden, og det gode liv – og de gode hjelpere der!

Vårt praktfulle sommersted på Kalvøya, Solodden, er nå klar for sin 90 sesong!  Nytt av året er en kraftig ansiktsløfting på Villaen, som huser kjøkken og peisestue.

Forrige runde på kjøkkenet var i 2006, da hardt tiltrengte overskap kom på plass.   Nå tillot økonomien å ta det store løftet også med nye underskap, benkeplater, karusell og vaskekum.   Arbeidet startet allerede i fjor høst, med konstruksjon og bestilling.  Delene ble levert før jul, lagret i båthallen, samtidig som sokler ble laget i klubbens verksted.

Utkjøring startet medio februar, og alle delene ble halt opp på kjelke. Forseringen av snøfonna etter raset fra båthalltaket brakte tanken hen til Nansens og Amundsens strabaser i pol-isen! Så snart vårsola begynte å varme i bakken startet arbeidet med nedrivning av de gamle skapene, sliping og maling av gulv, flytting av kontakter og masser av tilpasninger.  Nær 20 turer er det blitt ut i løpet av våren, men resultatet er da også blitt kjempeflott!  Nå mangler kun noen dører, som måtte spesialbestilles da den gamle modellen var utgått fra leverandøren.

Vannet på Kalvøya kom på for et par uker siden, og det hele sto ferdig akkurat i tide til de første overnattingsgjestene rykket inn til pinsen.

Samtidig som vi har jobbet med kjøkkenet, har 60plusser og NSR-medlem Sidsel Berg jobbet med nye puter til benkene i peisestuen.  De gamle så ut som de hadde fungert som musereder (absolutt ingen umulighet!), og var modne for utskiftning.  Storartet jobb av Sidsel, som også tror at det er igjen nok stoff til nytt trekk på sittebenken på kjøkkenet!   En stor takk også til Niels som gjennom unevnelige kanaler har skaffet en flott steinplate som benkeplate nærmest komfyren! Innvielse og behørig krymping av så vel kjøkken som puter vil skje under 60pluss-leiren på Solodden tidlig i juni!

Vi gratulerer Solodden med ansiktsløftingen!

For øvrig er teltet opp, vimpelen er heist, og Tirsdagsåtteren i gang med sin ukentlige søken over stille vann på jakt etter det perfekte rotak!

Jens og Marianne

PS: Glem heller ikke å sjekke de nye lokkene på utedassen!   DS

Og webredaksjonen legger gjerne til at Solodden ikke bare representerer strående faciliter på land: Båthallen på Solodden er full av gode båter som ligger og venter på klubbens medlemmer. Det er alle typer fullt utriggede båter, fra singelscullere til åttere samt alle båttyper imellom. Det er mange ¾ og ½ utriggede båter av forskjellige typer, samt flere innriggere. Farvannet rundt Solodden er mer variert enn i indre Oslofjord, og man finner alltid et sted å hvor man kan ro på rolig vann.

500 år NSR-erfaring:

PPS – på bildet av tirsdagsåtteren sees fra baug: Peter Bilton (79), Thorstein Strand (77), Ove Hjort (77), Sverre Gjedebo (89, blir 90 i juni!), Jon Walter (80), Birger Knudtzon (77), Johan Schreiner (80), stroke Per Storebakken (77), og cox Leif Ljungqvist (84).   Gjennomsnittsalder 80 år, og samlet fartstid i NSR: 500 år!!!!!!