Tunevannet!

Tunevannet

I helgen ble Tunevannsregattaen arrangert. Med håp om edelt metall, gode plasseringer og kanskje en Baltic tur reiste NSR til Sarpsborg, noen litt tidligere enn hva som er behagelig.

Tidligst oppe var NSR sine jr.B gutter. De hadde forsøk kl. 08.00 og måtte reise fra Oslo 05.30. Her tok Nikolai Akselvoll og Jakob Anderaa seg videre til B-finalen.

I første finale var det Oscar Helvig som stilte sammen med Hanna Inntjore fra Kristiansand roklubb i senior mix 2x. De vant, men bare så vidt, foran søsknene Helseth fra Ålesund.

Så var det tid for herre jr.b singel. I denne klassen stilte det hele 28 båter til start, og fem NSR gutter. Først ut var Oscar Hoff og David Anderson. Oscar kapret 2. plassen i sitt heat, mens David glapp 3. plassen kjipe 0,3 sekunder. Neste heat kom Edvart Svingen på 2. plass, knappe 2 sekunder bak Edvart kom Nikolai på 3. plass og Jakob fikk den sure fjerdeplassen 0,4 sekunder bak Nikolai.

Jonas Juel var NSR sin eneste utsendte jr. C roer, så for å få til en større lagbåt gikk han i kompaniskap med Bærum i mix jr. C 4x. Her ble det dramatikk før start, for den ene Bærumgutten som skulle sitte i båten dukket ikke opp. I all hast ble det lånt en roer fra Ormsund og båten kom seg på vannet, og etter 500m var de først til å krysse målstreken.

I dame jr.b 4x kom Kirsti Bratli Mordt, Elisabeth Astrup Wiik, Emilie Helvig og Albertine Tønsberg på 2. plass. Like etterpå var det klart for baltickvalifisering i 2x. Her stilt Bente Vagle og Sara Juel, ganske nervøse og klare til å gi alt. I starten ble de hengene litt etter kombinasjonen Horten/Bærum, men da de var halvveis begynte de å ta igjen og da de kom i mål var de foran med et knapt skund, og jubelen kunne slippes løs.

I singel jr. C rodde Jonas inn til førsteplass i sitt heat, og han hadde den nest beste tiden av samtlige i klassen. I jr. B 4x kom Jacob, Edvart, David og Nikolai på tredje plass. I jr. b jentens 2x finale kom Albertine og Kirsti på 3. plass med Elisabeth og Emilie hakke i hel på 4. plass. Oscar stilte sammen med Erik Wetteland opp i herre senior 2x. Her kom de på 3. plass. I B-finalen i herre jr. b 2x kom Nikolai og Jakob på 5. plass.

Jr. b jentene gjorde det også bra i singel, hvor Albertine vant 0,3 sekunder foran venninnen Emilie. Vi hadde også en debutant i helgens regatta, Andreas Clifford. Han rodde et veldig bra løp og kom på 3. plass i åpen nybegynner. Det er en klasse som ofte kan være vanskelig, med tanke på at du kan møte roere som er mange år eldre enn deg.

På slutten av dagen var det tid for supersprint og roathlon. I supersprint tok Elisabeth seg til finalen etter to sterke løp. I finalen ble konkurransen litt for stor og hun endte på en 2. plass. En som ikke fikk så stor konkurranse var Oscar i jr. A. I hvert løp tok han ca. 15 harde tak og fikk en lengde ledelse. Etter det roet han helt ned og bare passet på å vinne.

Siste øvelsen for dagen var roathlon. Våre jr. B gutter og jr. C gutt stilte her, og selv om de kanskje ikke hadde så lyst, så stilte alle til start. Først ut var Jonas. Etter å ha svømt 50m kom han seg opp på romaskinen og hvordan det var kan lett beskrives ut i fra ansiktsuttrykket, det var vondt! Etter 500m romaskin var det ca. 1,5km løping, og en veldig sliten Jonas ramlet i mål på en andre plass. Jr. B guttene så ikke ut til å ha det noe særlig bedre, og en etter en ramlet de slitene i mål.

Søndagen var en veldig vindfull dag. Med en vindstyrke på opptil 10-11 m/s ble det klart etter ganske få finaler at det å ro 2000m gikk ikke. Så banene ble snudd slik at man rodde på den mest beskyttede delen, men da ble det også bare 500m. Første finale for NSR var Bente og Sara i baltickvalifisering i 2x, og de var ikke så fornøyde med at det ikke ble 500m. Starten gikk, og igjen var jentene fra Bærum og Horten raskest ut. Etter et bedre midtparti så det ut som jentene skulle greie å ta dem igjen, men de havnet et vondt lite sekund bak. Uten og helt å vite hva som kom til å skje med Baltic dro jentene litt misfornøyde opp på land.

Det var heldigvis mange andre gode resultater å glede seg over. Blant annet kom Kirsti og Emilie på 2. plass i dame jr.b 2x, med Albertine og Elisabeth på en 3. plass. Jonas og Jakob hadde også greid å ta seg til en A-finale i 2x, der de kom på en 6. plass. I tillegg vant Oscar i herre senior med Martin Helseth fra Ålesund.

Til tross for mye vind, en del regn og surt høstvær har det vært en supert regatta. Tusen takk til Gunnar Clifford som kjørte båten, til Stein Ove og Tor-Geir som var lagledere og sto opp til umenneskelige tider for å gjennomføre jobben og se følgelig til Sarpsborg roklubb som gjennomførte en regattaen til tross for mye vind.