Hyggelige Kjørbo

På Kjørbo koser man seg alltid, enten man heier på land med god sikt inn i regattabanen eller ror et mindre syre-preget race enn vanlig. Kanskje har man til og med nok energi til å le av en litt kaotisk 500m etter målgang.

På lørdag var jrb jentene først ut i singler der Albertine Tønsberg tok sølvet i det andre heatet. Løpet etter var hjrb 2x der NSR var godt representert. Oscar Hoff og Jakob Aanderaa tok gullet i sitt heat, med Jonas Juel og Edvart Svingen i helene. I det tredje heatet ble det kapret nok et sølv av David Anderson og Andreas Clifford.

Jentene hadde en kort pause etter single, før de dro ut i dobler. Begge båtene kom på tredje i hvert sitt heat. Det er flott jenter!

Jonas og David fikk målt sine evner blant jra guttene i single. Guttene kom ikke til  a finalen, men de var med å prege b finalen med 2. Plass til Jonas og 5. Plass til David.

Juniortroppen har fått et relativt nytt medlem, nemlig jrceren Edvard Mjåtvedt. Sammen med Rebekka Aanderaa danner de starten av noe vi håper kommer til å bli en større jrc-gruppe. Edvard fikk 5. Plass og Rebekka intet mindre enn bronse!

Sara Juel og Bente Vagle kom i mål rett bak Horten i dobbel, og det var nok til sølv. Oscar Helvig var litt nervøs før start, men da hovedkonkurrenten veltet etter fire tak tok han gullet med fire sekunder ned til sølvet.

Sara var på vannet igjen, denne gangen i dobbel med Anna Sture. Starten var kaotisk og voldsom, dog klarte de å krysse mållinjen først. Litt senere var det Patrick Sture (ikke David) og Petter Svingen sin tur i dobbel. Fadderuken ser ut til å ha preget Patrick mer enn han vil innrømme, da Tønsberg slo dem med tre sekunder. Duoen mener fremdeles at de var foran Fredrikstad i mål, men resultatene viser at Fredrikstad 0,9 sek foran. I toer fikk de en slags revansje. Bærum tok riktignok gullet etter en heftig avslutning, men sølvet gikk til Petter og Patrick.

Jrb-jentene tok et par krafttak i 4x og  gled forbi Ormsund. Til slutt ble det tredje til NSR. Sara Juel hadde egentlig en veldig lang intervalløkt. Hun rodde sin fjerde 500m med Bente, Emilie Helvig og Albertine Tønsberg i djrA.

Lørdag avsluttet med tredjeplass til jrb-guttenes 4x!

På søndag tok jrberne enda flere medaljer. Det ble ett gull, to sølv og et bronse i single, og gull og sølv i dobbel! Rebekka avanserte i single fra dagen før og tok sølv, mens Edvard akkurat glapp pallen med 4. Plass, begge i jrc. Elisabeth Wiik og Karoline Hovland rodde inn til 4. Og 5. Plass i djrb 1x.

Anna hadde en litt kaotisk og klumsete tur over banen, men det var nok til å ta sølvet. Samme valør gikk til Sara og Bente i dobbel, før Anna og Sara satte seg sammen i DS. Der ble det gull!

Så var det de ordentlig seniorene sin tur til å vise seg frem. Først var det firer der  Stian Kjennvold, Notto Simensen, Peder Myhre og Halvor Lande snappet gullet foran Peder Strand, Sture Bjørvig og Njål Stensland. Tredjeplass gikk til CR. Litt senere fordelte de seg i toere. Eirik Lilledal og Nito Simonsen vant som nesten alltid, etterfulgt av Bærum, deretter Peder Myhre og Notto Simensen, Peder Strand og Njål Stensland.

I tillegg til nytt innslag i jrc har vi fått et nytt crew i mastersklassen. Geir Reigstad og Tor-geir Myhrer hadde kjørbo som en liten supercomp før de drar videre til Nordisk Master Mesterskap i København førstkommende helg. Erik Juel stiller også der med franske makkere. Kjørbo var første regatta for duoen, så nå har de funnet flere områder der det er lett å forbedre seg på. For eksempel vet de nå at oppropet, hvis det er et, er før oppstillingen i banen og ikke i selve starten. Og at to minutter til start ikke nødvendigvis betyr to minutter til start. Vi synes det er veldig gøy å se at andre som ikke har rodd tidligere tør stille på regatta og ønsker flere slike lag velkomne i klubben! Lykke til i Danmark!

Siste løp i Kjørboregattaen var som alltid mix 8 . Juniorene klarte å stille en og seniorene klarte det nesten, men bare menn. Herreåtteren startet ti sekunder bak de andre lagene. Det rykket hardt i coxen hvert tak, men det var dessverre ikke nok til å slå Bærum. NSRs juniorer gjorde dog en kjempejobb og tok Ormsund, og dermed var sølvet deres!