Onkel Jens på tur..

.. til vinterdvalen. Hvordan frakte en båt på over 20 meter som ikke kan deles??

For å skape plass i båtshallen i Huk Aveny sendte rosjefen i løpet av uken ut en oppfordring til klubbens aktive medlemmer om å slutte opp om en båtsjau hvor treåtteren Onkel Jens, 4- Finn Tveter og en 2x og to 1x skulle vinterlagres på Solodden. Det var meget god respons på oppfordringen. Ca. 15 personer fra alle lag av klubben møtte opp søndag 26. oktober 2014, fra JB/JA, U23, Senior, Master og Tur og Mosjon. Begge kjønn var godt representert og det var medlemmer både med og uten verv i klubben.

Med 8-9 m/s i Lysakerfjorden var det utilrådelig å ro, og med broen over til Kalvøya stengt for biltrafikk p.g.a. utbedringsarbeider, var det umulig å kjøre. Løsningen ble å laste båtene på hengeren og kjøre til Kadettangen. Det ble båtene lesset av, og treåtteren ble satt på vannet  bemannet med cox og roere på plassene 1,2 og 7 og 8, mens plassene midt på ble lastet med årer og riggere. Onkel Jens fikk dermed sin debut som lastebåt, mens de andre båtene ble båret tvers over Kalvøya til Solodden. Det hele ble overvåket og ledet av Per Bønsnes og Nito, men den vanskeligste oppgaven hadde Gunnar Clifford som skulle trekke hengeren med åtteren. Å få det vel 20 meter lange vogntoget ut fra klubben, og fra  Huk Aveny og inn i Fredriksborgveien, var ingen enkel oppgave!

I løpet av snaue tre timer var operasjonen gjennomført, og vinterdvalen kunne offisielt sige inn over NSR.

Rosjefen