Siste innlegg fra Geir i Bulgaria

Pass deg Olaf – no kjem han

Aftenposten rapporterte om Oscar Helvig som hadde satt seg som mål om å slå Olaf Tufte. Han er definitivt på vei! I dag rodde Oscar og makker Martin Helseth finale i menn dobbel sculler. Oscar og Martin ble liggende lavt i feltet i starten og pappa Helvig er i ferd med å legge seg under setet på tribunen. Han har skravlet som en foss og truet med enveisbillett for Oscar hele formiddagen men nå er det tyst. Men nok en gang skal vi lære at roerne kjenner på egen kropp og tenker faktisk egne tanker og at de antageligvis ror bedre enn oss tribuneslitere. Etter 500 lå de på femte, ved 1000 hadde de passert Ungarn, med Spania, Nederland og Tyskland foran, men så begynner det virkelig å rulle. De går som et tog gjennom feltet og kjører frem til 1500 med splitt på 1:35 og om ikke det er nok, de øker på frem mot mål med imponerende 1:32 i splitt på de siste 500. Dette er fantastisk, raskest i feltet på de siste 1000. Tyskerne holdt så vidt unna, og var fullstendig kjørt etter mål, men de beholdt gullet foran de norske guttene som parkerte Nederland på tredje. Pappa Helvig kom heldigvis fort opp fra sitt mørke hull når Stein Ove begynte å rapportere online fra World Rowing om scullerens fremmarsj, og etter mål prøvde Elling å “stay calm”, et fullstendig mislykket forsøk, og vi forstår ham. Gratulerer til mor Christina, far Elling og resten av familien med solid innsats fra Oscar.

Oscar satt ikke alene i båten og vi mistenker at broder Martin hadde fått med seg søster Theas fabelaktige roing på de siste fem hundre litt tidligere på dagen, hun bokstavelig talt parkerter russeren med 5 sekunder på siste 500 og avanserte dermed til andre plass. Thea sikret med sin roing i B finalen at Helseth familien var garantert å gå seirende ut av familiefighten mot Sturene. Men vi må også gratulere Helseth familien med sølvmedalje i herrer dobbelsculler og strålende roing under mesterskapet.

NSRs utsendte prøvde fortvilet å få tatt bilder av de flotte sølvmedaljevinnerne men to gorillaer fra arrangørlandets sikkerhetsstyrker mente at de måtte stå akkurat i veien, uansett hvordan jeg flyttet meg. Og før vi kunne få nærkontakt med gutta for fotografering ble de hentet for doping kontroll. Jeg tror ikke de to gorillaene på stedet hadde passert en slik kontroll……. Vi fikk tatt noen få litt uklare bilder, mer til tross for at arrangøren hadde lagt ting til rette enn på grunn av det.

I går hadde vi middag på restaurant Hemmingway. Solberg, Svingen, Helvig og Sture med trener Janis feiret roerne med god stemning. Vi var litt koordinert med Hegge som arrangerte 88 års dag på spisestedet. Intet mer naturlig enn at roere og foresatte sang en rusten bursdagssang for Bursdagsbarnet til stor jubel for øvrige gjester og for jubilanten.

For oss andre som nå skal reise hjem, så må det sies at vi har lagt stemmen igjen i Plovdiv. Stein Ove og undertegnede hørtes mer ut som to rustne herrer enn de unge og spreke guttene vi er. Sammen med resten av den norske klanen har vi arbeidet hardt for at de norske fargene har blitt hørt og at roerne har fått tribunestøtte. Dessverre var vi ikke fulltallig da Patrick og Petter gjorde sitt fantomløp på onsdag, men ellers har vi vært høylydt til stede på hvert race med norske interesser.
Nå er vi på vei hjem, kort stop i Sofia, tidlig avgang i morgen tidlig, og så håper jeg disse ungdommene også setter hverandre stevne i Amsterdam neste år.

I mellomtiden får dere følge med på Roklubben for nyhetsoppdateringer fra en profesjonell og effektiv redaksjon. Takk til Lars Myhrer som har klart å publisere reisebrevene prompte og tilført bilder fra ulike steder, og til alle støttespillerne i Plovdiv som ivrig har bidratt med ideer.

Fortsatt god sommer til alle lesere av Roklubbens hjemmeside
Geir

Les de tidligere reisebrevene her:

1. PÅ VEI TIL PLOVDIV

2. Plovdiv – første dag

3. Den andre dagen – Lek og alvor

4. Første finaledag

4 replies on “Siste innlegg fra Geir i Bulgaria

• Ragnar madsen

Hei geir og andre i nsf! Dumpet borti siden etter økende interesse for roing. Utrolig bra rapport fra årets u23!!!!!! Med fjorårets innføring i rosporten på internasjonal arena i varese, er det bra den norske kolonien følger opp. Det fortjener våre flotte roere, synd at ola dunk ikke forstår at det finnes idretter utover langrenn der konkurransen er noe ganske annet internasjonalt. Vi konkurrerer med land der man kan ro hele året! I år var det herre sculleren som tok en imponerende sølv, ifjor var det damescullerens sølv. Dessuten mange flotte resultater som viser at det er mange talenter i norge. Som tar sin idrett meget seriøst. Ja, en nasjonalarena med muligheter for passeringstider, bedre speakertjeneste og en storskjerm hadde gjort susen, både for publikum og våre aktive roere. Når kan vi få til dette? Mvh ragnar madsen ( nylig roskole og ny rosportentusiast)

Svar